Palvelukokemus

Yhä useampi kaipaa verk­ko­pal­velua arjen avuksi – velka-asiat hoituvat Oma Lowel­lissa

27.05.2019 4 min lukuaika

Verkkoasiointi on suomalaisille luonnollinen tapa toimia. Suosio ei ole yllätys, sillä verkkopalveluissa välttyy turhalta jonottamiselta ja voi asioida itselle sopivaan aikaan. Lowellin verkkopalvelussa voi hoitaa velka-asioitaan monipuolisesti ympäri vuorokauden.

Suuri osa suomalaisista on vannoutuneita verkkopalveluiden käyttäjiä, pitkälti sähköisen pankkiasioinnin ansiosta. Verotoimiston ja Kelan lomakkeiden täyttäminen ei ole ylitsepääsemätöntä varttuneeltakaan väeltä, ja kuluttajat ovat tottuneet hoitamaan asioitaan itselleen sopivina ajankohtina. Verkossa etsitään asuntoa, kumppania ja lomakohteita, sosiaalisessa mediassa päivitetään viikonlopun kohokohdat. Suomalaisten verkko-ostokset ylsivät viime vuonna lähes viiteen miljardiin euroon.

Verkkoasioinnin yleistyminen ja puhelinyhteydenottojen väheneminen ovat trendi, joka näkyy myös Lowellissa. Omia asioitaan on jo pitkään voinut hoitaa Oma Lowell -palvelussa, joka on tarkoitettu kaikille maksumuistutuksen tai -vaatimuksen saaneille.

Itsepalvelukanava vapauttaa hoitamaan asioita juuri itselle sopivaan aikaan. Tällä hetkellä Oma Lowellissa asioidaan jo 40 000 kertaa kuukaudessa, ja määrä kasvaa tasaisesti.

Monikanavaisuus tarkoittaa kehitys- ja koulutusasiantuntija Karin Hakulan mukaan Lowellilla sitä, että niin kuluttajat kuin yritykset voivat hoitaa asioitaan haluamallaan tavalla: verkossa tai puhelimitse. Eri kanavat täydentävät toisiaan.

– Vaikka verkkoasioinnin osuus on jo 60 prosentin paikkeilla, aina on asiakkaita, jotka haluavat keskustella asiantuntijoiden kanssa yhä puhelimitse, sanoo Hakula.

Molempien kanavien kautta saa Lowelliin yhteyden.

oma-lowell-toimii-myos-mobiilissa

Oma Lowell -verkkopalvelussa on laajennettu kuluttaja-asiakkaan palveluita askel askelelta.

Itsepalvelukanava on aina auki

Asiointia varten tarvitaan Hakulan mukaan ainoastaan päätelaite, verkkopankkitunnukset tai Lowellilla asiakkaan tiedossa oleva puhelinnumero ja suomalainen henkilötunnus, joiden avulla palveluun voi kirjautua tekstiviestillä lähetettävän kertakäyttöisen salasanan avulla.

Oma Lowell -palveluun ei tarvitse jonottaa, ja sitä kehitetään jatkuvasti vastaamaan yhä paremmin käyttäjiensä tarpeita. Toiminnallisuuksia tuodaan jatkuvasti lisää, ja kaikki verkkotoiminnot chat-palvelua lukuun ottamatta ovat käytössä vuorokauden ympäri. Chatissa lowellilaiset tavoittaa asiakaspalvelun aukioloaikoina (arkisin klo 8–20, lauantaisin klo 10–15).

–Oma Lowellissa voi siirtää erääntyneiden laskujen eräpäivää 14 päivän verran, eli saman verran kuin puhelinpalvelussa, sekä tehdä perintään siirtyneille laskuille useamman erän maksusuunnitelman, sanoo Hakula.

Nyt maksusuunnitelman voi tehdä jo heti muistutuksen saavuttua, kun aikaisemmin tämä oli mahdollista vasta vaatimusvaiheessa.

Verkkopankin lisäksi kuluttaja voi maksaa velkansa nyt myös Siirto-mobiilimaksuna puhelimella. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että asiakas voi kirjautua tekstiviestitse saamallaan salasanalla ilman pankkitunnuksia ja hoitaa velan Siirto-maksuna.

– Tulevaisuudessa palveluun kehitetään myös mahdollisuus tehdä useamman velan kattavia yhdistelmämaksusuunnitelmia, sanoo Hakula.

Jo viime vuoden puolella otettiin käyttöön myös uusi Postilaatikko-palvelu, joka on sähköpostia turvallisempi valinta asiakasneuvojien kanssa viestittelyyn. Viesteihin vastataan viimeistään parin vuorokauden kuluessa, yleensä tätäkin nopeammin.

Postilaatikko, kuten koko muukin Lowellin verkkopalvelu, on turvallinen tapa hoitaa erilaisia maksuasioita. Käyttäjän taloustiedot pysyvät varmasti turvassa, sillä tunniste- ja muut henkilökohtaiset tiedot lähetetään vahvan tunnistautumisen avulla, ei koskaan esimerkiksi sähköpostilla.

Oma Lowell on käytössä myös yrityksillä

  • Oma Lowell -palvelu on ollut yritysten käytössä vuodesta 2018 lähtien.
  • Palvelulla on noin parituhatta yrityskäyttäjää.
  • Yritysasiakas kirjautuu palveluun perintäkirjeestä löytyvän palvelutunnuksen ja oman Y-tunnuksen avulla.
27.5.2019
Teksti Riitta Ekholm

meistä Palvelukokemus Verkkopalvelu itsepalvelukanava Oma Lowell

Oma Lowell

Oma Lowellissa kuluttajat ja yritykset voivat hoitaa velka-asioita monipuolisesti ympäri vuorokauden.

Siirry Oma Lowelliin