TALOUSHALLINTO

Vauhtia kassan kiertoon: näin onnistut perintäsoitossa

Asiakas ei maksa laskua? Laskun perintä voi olla myönteinenkin kokemus. Lindorffin kouluttaja Reino Sirén antaa 5 vinkkiä hyvään perintäsoittoon.

1. Valmistaudu

Asiakkaat ja heidän tilanteensa ovat yksilöllisiä, joten ennen erääntynyttä laskua koskevaa yhteydenottoa kannattaa perehtyä asiakkaaseen ja hänen maksuhistoriaansa. Valmis käsikirjoitus voi auttaa muistamaan faktat ja keskittymään asiaan, mutta saattaa tehdä puhelusta etäisen ja jäykän. Joten jos käytät skriptiä, älä anna sen kahlita perintäpuhelun kulkua.

2. Persoonaa peliin

Tuloksellinen ja myönteinen perintäsoitto vaatii muutakin kuin tietokoneelta löytyvien maksutietojen luettelemista. Kohtaa asiakas aidosti, kuuntele tarkalla korvalla ja kysy täsmentäviä kysymyksiä, ole läsnä. Älä koskaan vähättele asiakkaan mielipiteitä tai tunteita.

3. Ammattimainen asenne

Pidä puhelun kulun hyppysissäsi alusta loppuun saakka, ja pyri siihen, että se johtaa sopimukseen maksusta. Myönteinen jämäkkyys viestii asiantuntijuudesta ja rauhoittaa myös asiakasta. Ole ystävällinen, selkeä ja asiakeskeinen.

4. Puntaroi vaihtoehtoja

Ammattilaisen tehtävä on kuunnella tarkkaan ja miettiä asiakkaan kanssa hänelle sopivia vaihtoehtoja. Jos asiakkaalla on maksuvaikeuksia, tilanne saattaa vaatia hyvinkin yksityiskohtaisen kartoituksen tekemistä. Harvoin taloudellinen tilanne on kuitenkaan niin huono, että laskun maksaminen ei millään järjestelyllä onnistuisi.

5. Loppu hyvin, kaikki hyvin

Puhelusta jäävä jälkimaku vaikuttaa niin yritysmielikuvaan kuin asiakkaan haluun maksaa tai pysyä sovitussa maksusopimuksessa, joten kannattaa panostaa kohteliaaseen ja myönteiseen puhelun lopetukseen. Puhelun päätteeksi on hyvä kerrata sovitut asiat ja kiittää asiakasta aktiivisesta osallistumisesta asioidensa hoitoon.

Kassa kiertoon onnistunut perintäsoitto

Vinkit antoi kouluttaja Reino Sirén Lindorffista. Ne perustuvat periaatteisiin, joiden mukaan Lindorffin perintäasiantuntujat ovat yhteydessä asiakkaisiin.

 

 

Yhteydenotto voi olla velkaantuneelle helpotus

 

Maksumuistutus voi lisätä asiakastyytyväisyyttä