MEISTÄ

Perintää ohjataan verkossa

Access-verkkopalvelu helpottaa reskontra-asiantuntijoiden arkea avaamalla reaaliaikaisen näkymän siihen, mitä perinnässä tapahtuu juuri nyt.

Kaisa Moilanen

Kaisa Moilanen näkee Accesista reaaliaikaisen kuvan perittävistä.

Perintäyhteistyö Lindorffin kanssa ei tarkoita sitä, että asiat siirtyisivät jonnekin kauas laskuttajan tai yrittäjän omasta arjesta. Asiakastapauksista ja perinnän tuloksista käydään asiakkaiden ja Lindorffin asiantuntijoiden välillä vuoropuhelua, joskus päivittäin.

Access-verkkopalveluun kirjautumalla Lindorffin asiakas voi itselleen sopivana ajankohtana seurata ja ohjata sitä, mitä laskusaataville tapahtuu eräpäivän jälkeen.

– Access-palvelu auttaa arjen työtä, koska minulla on koko ajan reaaliaikainen kokonaiskuva perinnässä olevista vuokrasaatavista, vuokrahallinnon asiantuntija Kaisa Moilanen kiinteistöalan palveluyhtiö Newsecistä kertoo.

– Erääntyneistä asuntovuokrista lähetämme täältä yhden muistutuksen, jonka jälkeen siirrämme saatavan Access-palvelun kautta Lindorffille hoidettavaksi. Tämä käytäntö helpottaa ja nopeuttaa työtäni, kun perintään siirrettävistä asioista ei tarvitse erikseen kysellä omistajan edustajalta, toteaa Moilanen.

Newsec tarjoaa kiinteistöjen omistajille myynti- ja ostoneuvonantoa, asunto- ja toimitilavälitystä sekä kiinteistö- ja toimitilajohtamispalveluja. Yrityksellä on noin 200 työntekijää kuudella paikkakunnalla.

Moilanen vastaa Newsecillä sekä asunto- että liikehuoneistojen vuokrasopimusten vuokrahallinnosta. Työhön kuuluu muun muassa vuokra- ja kululaskutus sekä erääntyneiden vuokrien perintä.

– Seuraamme palvelun kautta vuokrasaatavien saldotilannetta sekä sitä, kuinka saatavien perintä etenee ja miten siinä onnistutaan. Saamme Lindorffin asiantuntijoilta apua myös oikeudellisiin kysymyksiin, kuten  asuntosopimuksiin liittyviin häätöihin tai liikehuoneistovuokrien perintään yrityssaneeraus- ja konkurssitapauksissa, Moilanen kertoo.

Kaikilla sama tilannekuva

Ennen Accessin aktiivista käyttöä Moilasen yhteydenpito Lindorffin palveluasiantuntijoiden kanssa hoitui lähinnä sähköpostilla. Siihen liittyi Moilasen mukaan ongelmia esimerkiksi loma-aikoina, jolloin sähköpostit menivät lomalla olevien ihmisten postilaatikoihin. Nyt tilanne on huomattavasti parempi.

– On hienoa, että kaikki laskuihin liittyvä viestintä on yhdessä paikassa. Meillä kaikilla asian kanssa työskentelevillä on yhtenäinen tilannekuva. Tarvittaessa saan näkyviin myös kollegoiden vastuulla olevat vuokrasaatavat.

Erityisesti järjestelmän reaaliaikaisuutta ja luotettavuutta Moilanen kehuu vuolaasti. Mutta hyvääkin järjestelmää voidaan aina kehittää.

– Perintätoimeksiantoihin ei toistaiseksi voi lisätä liitteitä, kuten vuokrasopimusta, mutta tämänkin asian on Lindorffilta luvattu korjautuvan lähiaikoina, tyytyväinen Moilanen sanoo.

Ekomaksut oikeaan osoitteeseen

Päijät-Hämeen Jätehuolto huolehtii jätteiden vastaanotosta, käsittelystä, hyödyntämisestä sekä jäteneuvonnasta 12 kunnassa Lahden ympäristössä. Ekomaksuja koskevat muistutukset on hoidettu Access-palvelun kautta noin vuoden ajan.

Palveluneuvoja Miia Pohjoispään vastuulla on yli 100 000 asiakkaan kattavan ekomaksurekisterin ylläpito.

– Meille tulee paljon ilmoituksia asiakkailtamme, että he ovat saaneet muistutuksen laskusta, vaikka eivät omistakaan enää asuntoa tai osoite on muuttunut. Osoitetietojen päivittäminen hoituu helposti Accessin avulla. Tarvittaessa myös perinnän peruuttaminen käy kätevästi, Pohjoispää sanoo.

Puhelinta ei tarvita, kun kaikki yhteydenpito luonnistuu verkossa.

– Viestejä kulkee molempiin suuntiin. Meille on usein hyötyä esimerkiksi siitä, että Lindorffissa on päivitetty asiakkaalle uudet yhteystiedot, jolloin mekin saamme tiedon muutoksista.

Palvelusta näkyy asiakkaan koko maksuhistoria. Tiedot ovat helposti esillä, ja niihin perehtyminen on vaivatonta. Reaaliaikainen ja kokonaisvaltainen kuva asiakkaan tilanteesta helpottaa työskentelyä, kun koko ajan näkee esimerkiksi sen, onko asiakkaalla avoimia laskuja tai aiempia perinnässä olleita toimeksiantoja.

– Access on kaiken kaikkiaan näppärä työkalu. Se säästää aikaa, ja sen avulla on helppo sisäistää asiakkaan tai yksittäisen laskun tilanne.

16.12.2014
Teksti: Jukka Nortio
Kuva: Arto Wiikari