KASVUN KUMPPANI

Näin mies ja nainen tekivät jouluna ostoksia verkkokaupassa

Kun mies ja nainen tekevät jouluostoksia verkkokaupassa, on miehen hankkima paketti selvästi kalliimpi kuin naisen ostos. Naiset käyttivät kuitenkin miehiä enemmän rahaa jouluostoksiin.

Miehen ja naisen jouluostokset verkossa 2016Kaikista verkkokaupassa joulun alla käytetyistä euroista nainen käytti selvästi yli puolet, 60 prosenttia, kertoo Lindorffin controller Henri Verho. Hän on juuri saanut valmiiksi yhteenvedon siitä, miten Lindorffin tarjoamalla laskulla tai erämaksulla maksaneet kuluttajat käyttäytyivät suomalaisissa verkkokaupoissa joulun alla.

– Tyypillisesti miehet tekivät ostoksia harvemmin naiset, mutta satsasivat suurempiin ostoksiin. Naiset taas tekivät ostoksia useammin ja täyttivät pukinkonttia monilla perheen lahjahankinnoilla. Naisen keskiostos oli lähes puolta pienempi kuin miehen, Verho kertoo.

Verkkokaupan joulumyynti kolmanneksen normisesonkia suurempaa

Verkkokaupassa tehtiin tulosta viime joulunakin. Henri Verhon mukaan Lindorffin laskulla tai erämaksulla asioineet kuluttajat käyttivät joulun alla rahaa noin kolmanneksen enemmän kuin muina vuodenaikoina keskimäärin. Joulunaika innosti ostosten tekoon verkkoon erityisesti naisia.

Naisten ostoskoriin sujahti tavallisimmin kodintekstiileitä, piensisustukseen sopivia tuotteita, leluja sekä makeisia ja muita herkkuja.

– Miehiä näyttää jouluna kiinnostavan erityisesti elektroniikka, esimerkiksi tietokoneet, pelikonsolit ja televisiot, Verho sanoo.

Erämaksu kiinnosti

Kun maksutavoista vertailtiin erämaksua ja laskua, erämaksu päihitti joulun verkkokaupassa laskun. Miehiä erämaksu kiinnosti hiukan naisia enemmän. Miehet suosivat myös hieman pitempiä maksuaikoja kuin naiset.

Infograafiikka ja artikkeli perustuvat Lindorffin lasku- ja erämaksutavalla suomalaisissa verkkokaupoissa tehtyihin ostoksiin 15.11.–24.12.2016.

19.1.2017
Infografiikka Linda Macken

Lasku maksutapana kohentaa Verkkokauppa.com:n kannattavuutta

Suomalaiset luottavat laskuun maksutapana