KASVUN KUMPPANI

Miten syntyy hyvä webinaari?

Asiantuntijaseminaari verkossa tarjoaa tehokkaan tavan päivittää osaamistaan. Hyvä webinaari syntyy asiakkaitten tarpeita kuuntelemalla.

Webinaari on helppo tapa päivittää omaa osaamista.

Lakimiehet Sanna-Mari Mannila (vas.) ja Laura Peltonen pitämässä Perinnän peruskoulu -webinaaria Lindorffin pääkonttorin Turku-neuvottelutilassa.

Lindorff on viime syksystä lähtien tarjonnut sopimusasiakkailleen lainsäädännön tuntemusta ja käytännön luotonhallinnan osaamista vahvistavia verkkoseminaareja.

– Webinaari on helppo tapa päivittää omaa osaamista ja osallistua koulutustilaisuuksiin. Niitä voi kuunnella omalta työpisteeltä juuri sen ajan kun on tarpeen, eikä matkoihin mene aikaa, asiakaspalvelupäällikkö Marika Laakso kuvailee webinaarien etuja.

– Lakimuutokset ja toisaalta ihan perusasiat siitä, miten asiakkaiden kanssa toimitaan, listaa koulutusvastaava Hanna Huttunen Lindorffin webinaarien suosituimpia teemoja.

Kenraaliharjoituksia ja hiomista

Videoseminaarissa suullinen esittäminen korostuu, ja se täytyy suunnitella hyvin. Käytännössä kunkin webinaarin vetäjät kokoontuvat läppäreineen seminaaripäivän aamuna samaan neuvottelutilaan Turun Kupittaan pääkonttorissa. Lähetystä valvoo ulkopuolinen tekninen kumppani.

Kenraaliharjoitus järjestetään edeltävänä päivänä. Webinaariympäristön, äänenkäytön ja tekniikan hallinta vaatii jonkin verran harjaantumista. Muutoin haasteet ovat paljolti samat kuin perinteisessäkin seminaariesityksessä.

– Suurin haaste on saada asia hyvin rytmitettyä ja tiivistettyä 45 minuuttiin, Hanna Huttunen kertoo.

Kuulijoiden kysymyksille pitäisi myös varata aikaa. Auki olevaan chatiin saattaa tulla webinaarin aikana jopa 30 kysymystä.

– Koulutuksen aikana emme ehdi vastaamaan kaikkiin kysymyksiin, mutta lähetämme kaikille osallistuneille vastaukset jälkikäteen, Huttunen kertoo.

Jokainen ilmoittautunut saa myös linkin tallenteeseen, josta webinaarin voi katsoa myöhemmin.

– Nämä ovat osa niitä asioita, joilla olemme pyrkineet parantamaan asiakkaittemme webinaarikokemusta, Marika Laakso lisää.

Ajankohdalla on väliä

Webinaarien ajankohdaksi on vakiintunut torstaiaamu kuun puolivälissä.

– Asiakkaillemme kuun vaihde on kiireistä aikaa ja haluamme kunnioittaa sitä. Kuun puolivälissä kiire usein helpottaa, Laakso pohtii.

Lindorffin webinareihin on osallistunut kevätkaudella noin 300–400 hengen yleisö.

– Noin puolet on aina ollut ensikertalaisia, eli webinaarimme saavuttavat koko ajan laajempaa kuulijakuntaa.

Aiheet etukäteen

Suurin osa webinaareihin osallistujista kuuntelee seminaarin loppuun, ja palaute seminaareista on ollut hyvää. Erityistä kiitosta ovat saaneet webinaarien kouluttajat ammattitaidostaan ja kyvystään esittää vaikeatkin asiat tiivisti ja selkeästi.

– Koulutusten sisältö ja tavoite suunnitellaan yhteistyössä sisältöosaajiemme ja asiakasrajapinnan kanssa, Laakso kertoo.

– Tulevien webinaarien teemat ja ajankohdat näkee nettisivuiltamme otsikkotasolla puoli vuotta etukäteen, ja sisältö tarkentuu 2–3 viikkoa ennen. Samalla aukeaa ilmoittautumislinkki.

Kaikki Lindorffin webinaarit ovat sopimusasiakkaille maksuttomia. Niistä kerrotaan kohdennetuissa kutsuissa sekä Profit-uutiskirjeessä. Ilmoittautumislinkit avataan myös kotisivulle.

4.6.2015
Teksti: Kaisa Alapartanen
Kuva: Suvi Elo