MAKSAMISEN MUUTOS

Kysyimme: Millainen on maksamisen tulevaisuus?

Millainen on maksamisen tulevaisuus? Tätä pohdittiin Maksamisen trendit 2016 -tilaisuudessa. Kysyimme osallistujilta, mitä maksamisessa tapahtuu viiden seuraavan vuoden aikana.

Maksaminen on historiallisen murroksen edessä. Maksamisen tapoihin ja muotoihin liittyviä tulevaisuuden näkymiä pohdittiin Kaupan liiton, Maksuturvan ja Lindorffin järjestämässä Maksamisen trendit 2016 -tilaisuudessa 17.2.2016.

Kysyimme tilaisuuden osallistujilta, mitä heidän näkemyksensä mukaan maksamisessa tapahtuu viiden seuraavan vuoden aikana.

Sami Karhunen, Solinor: ”Fiksut tekevät maksamisesta näkymätöntä”

Maksamisen tulevaisuus: Sami Karhunen

Sami Karhunen: Maksaminen nykyisessä, näkyvässä muodossaan voi olla piankin katoavaa kansanperinnettä.

– Maksaminen nykyisessä, näkyvässä muodossaan voi olla piankin katoavaa kansanperinnettä, se tulee koko ajan vähenemään. Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että maksaminen ei ole kenenkään mielestä kivaa.

– Moni yritys on tajunnut, että kun maksaminen tehdään näkyväksi ja sitä edellytetään lähettämällä esimerkiksi paperilasku kotiin, on käsillä jatkuvasti erittäin irtisanomisaltis tilanne. Tämä on juuri se tilanne, jolloin asiakas punnitsee hintaa ja hyötyä ja saattaa hyvinkin tarttua puhelimeen ja irtisanoa palvelun.

– Fiksut firmat tekevät maksamisen niin näkymättömäksi kuin mahdollista: tilausta tehdessä napataan vain luottokorttitiedot talteen, minkä jälkeen palvelun hinta vain ilmestyy luottokorttilaskun jatkoksi. Palvelu ei ole enää katkolla joka kuukausi, ainoastaan silloin kun luottokortti pitää uusia.

 

Mari Heikkinen, Elisa Oyj: ”Käyttäjäkokemuksen on oltava loistava”

Maksamisen tulevaisuus: Mari Heikkinen, Elisa Oyj

Mari Heikkinen: Käyttäjäkokemuksen on oltava loistava, mikäli kisassa mielii pärjätä.

– Uskon, että PDS 2, eli maksupalveludirektiivin toinen, päivitetty versio, tulee olemaan iso juttu. Uudet säännöt suojaavat kuluttajien maksutapoja entistä paremmin. Tämä on toki mielenkiintoinen asia kaikkien toimijoiden kannalta, koska mobiilimaksaminen yleistyy koko ajan.

– Samalla kun mobiiliin luodaan erilaisia kauppapaikkoja, niiden menestys tulee olemaan pitkälti sen varassa, kuinka helppokäyttöisiksi ne koetaan. Käyttäjäkokemuksen on oltava loistava, mikäli kisassa mielii pärjätä.

– En usko, että turvallisuusasioissa tulee vastaan mitään mullistavaa lähiaikoina. Riskejä on aina olemassa, ja ne on vain hallittava jotenkin. Aika usein se myös maksaa jotakin.

 

Akseli Kilponen, Zervant Oy: Maksamisen tavat monipuolistuvat

Maksamisen tulevaisuus: Akseli Kilponen, Zervant Oy

Akseli Kilponen: Maksamisen eri tavat, etenkin mobiilissa, tulevat varmasti yleistymään.

– Maksamisen eri tavat, etenkin mobiilissa, tulevat varmasti yleistymään huomattavastikin nykyisestä. Ne toimijat, jotka verkostoituvat laajasti, voivat pärjätä erittäin hyvin. Tässä seminaarissa kuulimme, miten esimerkiksi PayPal on menestynyt ja samanlaista nopeaa kasvua voi povata monille eri yrityksille.

– Me esimerkiksi teemme laskutusohjelmia pienille yrityksille, jotka ovat yleensä toiminimiä tai yhden henkilön osakeyhtiöitä. Tällaisia yksinyrittäjiä luonnollisesti kiinnostavat helpot ja kätevät tavat laskuttaa omia asiakkaitaan.

 

Sonja Jalonen, SOK: Mobiilimaksaminen kasvaa entisestään

Maksamisen tulevaisuus: Sonja Jalonen, SOK

Sonja Jalonen, SOK: Mobiilimaksamisen kehitys tulee varmasti jatkumaan voimakkaana.

– Mielenkiintoista on tulevaisuudessa nähdä, miten käteisen rahan käy. Seminaarin annista minut yllätti se, että mobiilimaksaminen on noin vahva kansainvälinen trendi tällä hetkellä. Sen kehitys tulee varmasti jatkumaan voimakkaana.

– Maksamisen uusissa tavoissa eniten huolestuttava elementti on tietoturva – miten turvallisuus varmistetaan kaikilla laitteilla ja kaikissa olosuhteissa? Paljon on varmasti oppimista, kun ajattelee vaikka sitä, miten monet salasanat ovat vielä nykyäänkin helposti arvattavissa. Siitä huomaa, että valistus ei aina tehoa.

22.2.2016
Sami Anteroinen
Kuvat: Fredrik Pelin

 

Lue lisää:

Katoaako käteinen?