COMPLIANCE

Korkein oikeus: paperilaskusta voi veloittaa

Tuore ennakkoratkaisu vahvistaa, että kuluttajalta voi periä paperisesta laskusta lisämaksua lähes kaikilla toimialoilla.

Laki pykälät oikeusKorkeimman oikeuden ennakkoratkaisun (KKO 2016:49) mukaan matkapuhelinoperaattori voi periä asiakkailtaan lisämaksua paperisen laskun toimittamisesta. Ratkaisullaan KKO kumosi markkinaoikeuden päätöksen, joka kielsi matkapuhelinoperaattori Elisaa perimästä paperilaskusta yli 1,90 euron suuruista maksua.

– Ennakkopäätös teki selväksi sen, että jos yritys tarjoaa maksuttomia laskutusvaihtoehtoja, paperilaskusta voi veloittaa kuluttajalta lisämaksun. Päätöksessähän linjataan se, että paperilaskun ei tarvitse olla maksuton välttämättömyyspalveluissa, joilta edellytetään enemmän kuin muilta tuotteilta ja palveluilta, Lindorffin yhtiölakimies Maija Karskela toteaa.

Päätös koski puhelinliittymää, joka on luokiteltu jokaisen kuluttajan oikeudeksi yleispalveluvelvoitteessa.

– KKO sisällytti päätökseensä myös sen, että kuluttajille välttämättömien palvelujen kohdalla yrityksen on tarjottava kuluttajalle laskutustapaa, joka ei edellytä internetin käyttöä, Karskela tulkitsee.

Päätöstä paperilaskun lisämaksusta tuki Elisan tapauksessa myös se, että kuluttajalla on ollut mahdollisuus saada laskun maksutiedot käyttöönsä myös maksuttomana tekstiviestinä.

Kohtuullinen veloitus perustuu kustannuksiin

Korkein oikeus perusteli ratkaisuaan muun muassa tietoyhteiskunnan kehityksellä ja ympäristön suojelulla. Se ei myöskään pitänyt hyvänä sitä, että paperisen laskun kulut olisivat siirtyneet sähköisiä laskuja suosivien asiakkaiden viestintäpalvelujen hintoihin.

Vaikka KKO kumosi markkinaoikeuden määrittelemän 1,90 euron ylärajan paperilaskulle, jutussa ei käsitelty euromääriä eikä otettu kantaa kohtuullisen veloituksen suuruuteen.

– Päätöksestä käy kuitenkin selkeästi ilmi, että kohtuullinen lisämaksu perustuu todellisiin, paperilaskun toimittamisesta yritykselle aiheutuviin kustannuksiin. Yritys ei voi tavoitella ylimääräistä rahallista hyötyä mahdollisista laskutuslisistä, Karskela toteaa.

Hänen mukaansa päätös jättää kohtuullisen lisämaksun lisäksi myös muita avoimia kysymyksiä.

– Millaiset laskutusmuodot katsotaan sellaisiksi, jotka eivät edellytä internetin käyttöä? Onko tavallisilla tuotteita ja palveluja myyvillä yrityksillä velvollisuus tarjota paperilaskua ylipäätään?

Ennakkopäätös kirkasti nämä

  • Jos tarjoat kuluttajalle maksutonta sähköistä laskuvaihtoehtoa, paperisen laskun toimittamisesta voi veloittaa lisämaksun (poikkeuksena mahdolliset toimialan laskutusta koskevat erityissäännökset).
  • Lisämaksu ei saa olla suurempi kuin paperilaskun toimittamisesta aiheutuvat todelliset kustannukset.
  • Jos paperilaskusta peritään lisämaksu, veloituksesta ja sen suuruudesta on kerrottava kuluttajalle selkeästi niin, että hän paperilaskun valitessaan ymmärtää valitsevansa maksullisen vaihtoehdon.
22.8.2016
Teksti: Silja Sarkamo, Lindorff Oy

Verkkolaskut maksetaan parhaiten