MAKSAMISEN MUUTOS

Tutkimus: Kolmannes muutti palautukset maksullisiksi

Verkkokaupan kuluttajansuoja muuttui pari vuotta sitten, mutta uusia ehdotuksia on jo EU:ssa vireillä. Oletettua useampi verkkokauppa vaihtoi linjaansa palautusmaksujen suhteen edellisten muutosten jälkeen.

Verkkokaupan palautukset

Tuoreen kyselytutkimuksen mukaan kolmannes verkkokaupoista vaihtoi palautuskulut asiakkaan maksettavaksi.

Verkkokaupan kuluttajansuoja muuttui kesäkuussa 2014, kun etämyyntisääntely uudistui. Tuolloin yrityksille asetettiin muun muassa lisää tiedonantovelvoitteita ostopolun eri vaiheissa.

Käytännössä näkyvin muutos koski kuitenkin verkkokaupassa tapahtuvien tuotepalautusten maksumiestä. Kesän 2014 jälkeen verkkokauppias on voinut itse päättää, maksaako tavaran palautuksesta aiheutuneet kulut yrittäjä vai asiakas. Siihen asti Suomen korkea kuluttajansuoja turvasi kuluttajille ilmaisen palautuksen, mikä oli eurooppalaisittain harvinaista.

Tuoreen kyselytutkimuksen mukaan kolmannes verkkokaupoista vaihtoi palautuskulut asiakkaan maksettavaksi. Osuus on suurempi, kuin tuolloin oletettiin ja uutisoitiin.

– Varsinkin pienet verkkokaupat tarttuivat tilaisuuteen muuttaa palautukset maksullisiksi. Toisaalta monet kokevat, että kilpailu pakottaa pitämään palautukset asiakkaille maksuttomina, Jenni Väistö sanoo.

Hänen Jyväskylän ammattikorkeakouluun tekemässä opinnäytetyössä paljastuu myös, että joka kymmenes verkkokauppa on valinnut jonkun muun maksukäytännön, kuten tapauskohtaisen sopimisen. Tutkimukseen osallistui 90 verkkokauppaa.

Tärkeimpiä syitä palautusten muuttamiseksi maksullisiksi oli turhien tilausten ja palautusten sekä kustannusten minimointi. Tällä tavoin tuotteiden hintoja voidaan pitää edullisempina.

– Yli puolet maksullisiksi palautuksensa muuttaneista verkkokaupoista oli sitä mieltä, että lakimuutos on parantanut pienten verkkokauppojen kilpailukykyä, Väistö kertoo.

Uutta Brysselin-putkessa

Uusia muutoksia on jo ”Brysselin-putkessa”. Joulukuussa Euroopan komissio julkaisi kaksi ehdotusta, joista toinen käsittelee tavaroiden kauppaa verkossa ja toinen digitaalisia tuotteita koskevia sopimuksia. Tavaroiden verkkokauppaa koskeva ehdotus sisältää mm. säännöksiä ajankohdasta, jonka mukaan tuotteen virheellisyys määräytyy.

– Ehdotusten arviointi ja käsittely on nyt alkamassa EU:n toimielimissä eli neuvostossa ja Euroopan parlamentissa. Siksi on vielä ennenaikaista arvioida, millaisia muutoksia kuluttajansuojaan lopulta tulee, Elinkeinoelämän Keskusliiton kuluttajansuoja-asiantuntija Niina Harjunheimo sanoo.

Harjunheimon mukaan mitään dramaattista ei ole näköpiirissä, ja yritykset ovat – pääsääntöisesti – selvinneet hyvin kesäkuun 2014 mukanaan tuomista lisärasteista.  Myös Jenni Väistön verkkokauppakyselyn mukaan muutokset tuotepalautusten määrissä, asiakkaiden yhteydenotoissa tai kustannuksissa ovat olleet pieniä.

– Verkkokaupassa suomalaiset yritykset ovat aika tarkoin selvillä velvoitteistaan ja huolellisia myös toimimaan kuluttajansuojan vaatimusten mukaan, Harjunheimo toteaa.

23.2.2016
Sami Anteroinen
Kuva: RF123
Kuvankäsittely Sofia Wilkman

Lue lisää: 

Verkkokaupan sääntely taas tarkasteluun