LUOTONANTO

Kilpailuetua AD-erämaksusta

AD-ketju tarjoaa asiakkailleen mahdollisuuden maksaa auton huollot ja korjaukset laskulla tai erissä. Lindorffin tuottama AD-erämaksu on lisännyt autokorjaamoiden myyntiä ja parantanut asiakastyytyväisyyttä.

Mikan & Anssin Autohuollon Mika Kauppinen (oikealla) kiittää Lindorffin Marko Kankaretta erinomaisesta asiakasymmärryksestä.

Mikan & Anssin Autohuollon Mika Kauppinen (oikealla) kiittää Lindorffin Marko Kankaretta erinomaisesta asiakasymmärryksestä.

Mikan & Anssin Autohuollon yrittäjä Mika Kauppinen seisoo yrityksensä palvelutiskin takana, eikä turhaan peittele tyytyväisyyttään. Hymy nousee asiakaspalveluhaluisen miehen huulille yleensäkin helposti, mutta Lindorffin AD-autokorjaamoille räätälöimä AD-Erämaksu saa Kauppisen hymykuopat entistäkin mojovammin esiin. Erämaksua käyttää jo kolmannes yrityksen asiakkaista.

– Meille tulee viikoittain eteen tilanteita, joissa asiakkailla ei ole varaa tehdä autoonsa haluamiaan korjauksia. AD-Erämaksun avulla asiakkaan ei tarvitse odottaa palkkapäivää vaan remontin voi teettää heti. Maksaa voi myöhemmin laskulla tai erissä. Olemme saaneet asiakkailta tästä paljon kiitosta, Kauppinen sanoo tyytyväisenä.

Lindorffin puolelta asiakkuudesta vastaavan Marko Kankareen mukaan osamaksulla maksettaessa autohuollon asiakkaan kuukausibudjetti pysyy kasassa, vaikka autoon pitäisi tehdä yllättäen isompikin remontti. AD-Erämaksun limiitti yltää 4000 euroon saakka. Kun asiakas hakee autonsa huollosta tai korjauksesta, hän saa käteensä lähetteen, jossa on eritelty autolle tehdyt toimenpiteet. Lindorff lähettää varsinaisen laskun asiakkaan kotiin 14 päivän kuluessa ostotapahtumasta.

Keskiostos kasvanut 60–70 prosenttia

Mikan & Anssin Autohuollolle ja muille AD-autokorjaamoille AD-Erämaksu tuo tyytyväisten asiakkaiden ohella lisää laskutettavaa työtä. Samalla luottotappioriski poistuu. Lindorff nimittäin tilittää laskun loppusumman saman tien ja kokonaisuudessaan yritykselle. Käytännössä rahat kilahtavat tilille parin päivän kuluessa luottopäätöksestä. Näin yrityksen maksuvalmius pysyy hyvänä ja se voi halutessaan hyödyntää kassassa olevaa rahaa investointeihinsa.

– Meidän ja asiakkaan kannalta on huono juttu, jos korjaus jää rahanpuutteen vuoksi tekemättä. Asiakas joutuu ajamaan viallisella autolla ja pitkässä juoksussa autoon voi alkaa kertyä vikoja riesaksi asti. Meiltä taas saattaa jäädä työ kokonaan tekemättä ja siitä kertyvät rahat saamatta. AD-Erämaksu tarjoaa molemmille osapuolille win-win-tilanteen, Kauppinen sanoo.

Kauppinen on huomannut, että AD-Erämaksu myös kasvattaa asiakkaiden tekemää keskiostosta. Tämä johtuu siitä, että asiakkaat teettävät useampia töitä kerralla, kun maksupuolella on joustonvaraa.

– Meillä erämaksun käyttö on nostanut asiakkaiden keskimääräistä kertaostosta jopa 60–70 prosenttia, Kauppinen sanoo.

Mikan & Anssin Autohuollon Miika Hirvonen tarkistaa huollon kokonaistarvetta.

Mikan & Anssin Autohuollon Miika Hirvonen tarkistaa huollon kokonaistarvetta.

Luottopäätös syntyy sekunneissa

Kauppinen perusti Mikan & Anssin Autohuollon yhdessä yrittäjäkumppaninsa Anssi Poikosen kanssa vuonna 2012. Samoihin aikoihin AD-autokorjaamoissa oli meneillään AD-Erämaksun käyttöönoton pilottivaihe. Ennakkoluulottomina uusina yrittäjinä Kauppinen ja Poikonen ottivat uuden palvelun käyttöön ensimmäisten AD-autokorjaamoiden joukossa. Nyt AD-Erämaksu on käytössä 214 AD-autokorjaamissa ympäri Suomen.

Kauppisen mielestä AD-Erämaksun keskeinen hienous on sen nopeus ja helppokäyttöisyys. Asiakkaan luottopäätösprosessin kanssa ei tarvitse nähdä juurikaan vaivaa tai tuhlata tolkuttomasti asiakkaan ja yrityksen aikaa. AD-Erämaksu on integroitu saumattomasti Mikan & Anssin Autohuollon käyttämään Autofutur-ohjelmistoon ja sen käyttäminen onnistuu parilla napin painalluksella. Luottopäätöstäkään ei tarvitse pitkään odotella.

– Syötän vain asiakkaan sosiaaliturvatunnuksen ohjelmaan ja luottopäätös tulee noin neljässä sekunnissa. Mitään ongelmia AD-Erämaksun käytössä ei ole ollut. Hienoa tässä on myös se, että asiakkaan riesaksi ei tule luottokortteja, kuten monessa muussa osamaksusopimuksessa. Meidän kannaltamme tämä on hyötyihin ja hintaan nähden kilpailukykyinen maksutapavaihtoehto, Kauppinen summaa.

”AD-Erämaksu on keskeinen kilpailuvalttimme”

AD:n ketjupäällikkö Juhani Aholan mukaan ajatus AD-Erämaksusta syntyi ketjun omasta kehitystarpeesta. Asiaa pohdittiin useamman rahoitusyhtiön kanssa.

– Lindorff oli ainoa yritys, joka ymmärsi tarpeemme ja pystyi tuottamaan siihen ratkaisun. AD-Erämaksun toimivuuden taustalla on ohjelmiston integroitavuus ketjuliikkeidemme käyttämään Autofutur-järjestelmään ja nopea luottopäätösprosessi, joka perustuu Lindorffin tekemään riskianalyysiohjelmaan. Muiden yritysten luottopäätösprosessit olivat tähän verrattuna tosi pitkissä kantimissa, Ahola sanoo.

Ahola on erittäin tyytyväinen AD-Erämaksuun sekä kumppanuuteen Lindorffin kanssa. Hänen mielestään AD-Erämaksu on ketjuun kuuluville liikkeille tärkeä markkinointikeino ja keskeinen kilpailuvaltti. Siitä pyritäänkin kertomaan asiakkaille jo palveluprosessin alkuvaiheessa.

– Haluamme, että kaikki asiakkaamme tietävät mahdollisuudesta maksaa laskulla tai erissä. Siksi otamme asian esiin jo silloin, kun asiakas tekee työtilausta. Olemme saaneet AD-Erämaksun käytön vakiintumaan viimeisten kahden vuoden aikana. Sillä maksetaan valtakunnallisesti jo 2,4 miljoonan euron edestä huolto- ja korjausmaksuja, Ahola laskee.

Mikan & Anssin Autohuolto on ollut yksi aktiivisimmista AD-Erämaksun hyödyntäjistä. Ahola uskoo, että tämä on yksi tekijä yrityksen menestyksen taustalla. Mikan & Anssin Autohuolto on kasvattanut liikevaihtonsa jo miljoonaan euroon ja se työllistää tällä hetkellä yhdeksän työntekijää. Kasvua on kuitenkin edelleen luvassa.

– Muutamme parin viikon päästä uusiin, isompiin tiloihin. Työntekijämäärämme nousee 14:ään ja liikevaihtotavoite 1,5 miljoonaan euroon. Alamme tehdä myös tuontiautokauppaa, Kauppinen kertoo.

Näin hyödyt erämaksu-palvelusta

  • Asiakkaasi voi tehdä helpommin päätöksen kalliin tuotteen tai palvelun hankkimisesta, kun voi maksaa laskulla ja pienemmissä erissä.
  • Vaivaton ja nopea käyttää sekä sinulle että asiakkaallesi: luottopäätös syntyy muutamassa sekunnissa.
  • Keskimääräisen kertaostoksen arvo todennäköisesti kasvaa.
  • Hyötyynsä nähden kilpailukykyinen maksutapavaihtoehto.
  • Luottotappioriski siirtyy Lindorffin kannettavaksi.
  • Tuo kilpailuetua yrityksellesi.
11.12.2017
Teksti Tuomas Lehtonen
Kuvat Mikko Vähäniitty

Kohdennetut kampanjat vauhdittavat verkkokauppaa