PALVELUKOKEMUS

Finnish Design Shop kasvaa maailmalla verkossa

Suomalaisen ja skandinaavisen designin verkkokauppa Finnish Design Shop hakee kansainvälistä kasvua, joka rakentuu valikoiman, sisältöjen ja asiakaspalvelun varaan. Visiona on olla viiden vuoden päästä pohjoismaisen designin johtava media maailmalla paikallisin verkkokaupoin.

Lasku- ja erämaksumahdollisuuden tarjoaminen asiakkaillemme on kasvattanut sekä asiakasmäärää että keskiostosta, Finnish Design Shopin toimitusjohtaja Teemu Kiiski iloitsee.

Lasku- ja erämaksumahdollisuuden tarjoaminen asiakkaillemme on kasvattanut sekä asiakasmäärää että keskiostosta, Finnish Design Shopin toimitusjohtaja Teemu Kiiski iloitsee.

Verkkokauppa perustettiin vuonna 2004, ja se myy tuotteita Suomen lisäksi EU-maihin, Norjaan, Sveitsiin ja Yhdysvaltoihin.

– Meidän visiomme on olla vuonna 2020 pohjoismaisen designin johtava media, joka on paikallisin verkkokaupoin läsnä maailman kaikilla mantereilla, Finnish Design Shopin toimitusjohtaja Teemu Kiiski maalailee.

Kiiski ei käytä sattumalta sanaa media, vaikka verkkokaupan toimitusjohtaja onkin. Hänen mukaansa designissa on kyse enemmästä kuin esineistä. Finnish Design Shop on toki verkkokauppa, mutta se on myös media, jossa tuotevalikoima on keskeistä sisältöä.

Kuratoitu valikoima

– Meidän valikoimamme on kuratoitu, eli jokainen esine on päätynyt myyntiin vasta tarkan seulonnan ja harkinnan jälkeen. Me seuraamme silmä kovana design-maailmaa ja poimimme parhaat ja kiinnostavimmat tuotteet listoillemme – samalla tavalla kuin tiedotusvälineet valikoivat ja paketoivat maailman tapahtumista harkittuja ja kiinnostavia uutiskokonaisuuksia, Kiiski vertailee oman yrityksensä toimintaa media-alaan.

Kiiski toteaa, että huolella koostettu valikoima on hyvää palvelua vaativille asiakkaille. Yleiset hakukoneet ovat niitä varten, jotka haluavat kaiken mutta eivät kuitenkaan oikein tiedä, mitä haluavat. Finnish Design Shop on puolestaan niille, jotka haluavat valikoitua ja harkittua laatua.

Sisältö luo arvoa

Finnish Design Shop tuottaa arvoa sekä verkkokaupallensa että asiakkailleen luomalla sisältöä valikoimansa ympärille.

– Kun ihminen ostaa designia, häntä kiinnostaa muukin kuin pelkkä esine. Hän haluaa kuulla esineisiin liittyviä tarinoita: mistä ne ovat peräisin ja miten ne voisivat tulla osaksi hänen elämäänsä.

Finnish Design Shop panostaakin sisältöön. Yksi esimerkki on sen julkaisema Design Stories -lehti, joka yhdistää onnistuneesti sisustus- ja life style -juttuja sekä tuotteiden esittelyjä. Lehti on ollut sekä myynnissä verkkokaupassa että liitteenä Image-, Mondo- ja Avotakka-lehtien välissä.

Toisena esimerkkinä voi mainita vaikkapa pop-up-myymälät, joita Kiiski ei pidä niinkään kauppoina. Ne ovat tapahtumia, joiden avulla luodaan sisältöä, joka kasvattaa asiakkaiden kiinnostusta Finnish Design Shopia kohtaan.

Kiiski toteaa että sisältöajattelun on toimittava myös toiseen suuntaan. Jos asiakas esimerkiksi lukee sisustusjuttua tai osallistuu tapahtumaan ja kiinnostuu jostain tietystä esineestä, hänen on voitava ostaa se mahdollisimman helposti.

Ylivertainen palvelu

Timo Kiiskin mukaan ostamisen helppous syntyy ylivertaisesta palvelusta, joka puolestaan on monen tekijän summa. Se on muun muassa verkkokaupan hyvää käytettävyyttä, luotettavia ja nopeita toimituksia sekä monikanavaista asiakaspalvelua.

Myös monipuoliset maksutavat ovat osa hyvää palvelua.

– Jännää on, että mitä enemmän asiakkaalle tarjoaa maksutapoja, sitä tyytyväisempi hän on. Toinen mielenkiintoinen ilmiö on, että lasku on tehnyt paluun. Etenkin verkkokaupassa sen merkitys on jo parin vuoden ajan ollut nousussa. Ihmiset haluavat maksaa laskulla, Kiiski valottaa.

Laskun lisäksi Finnish Design Shop tarjoaa mahdollisuuden maksaa erämaksulla.

– Erämaksun käyttö on yleistynyt, mikä on varsin ymmärrettävää. Jos ostos maksaa useita satoja euroja, niin onhan se kätevää, että sen voi maksaa erissä. Etenkin kun voimme tarjota 12 kuukautta kulutonta ja korotonta maksuaikaa.

Lindorffin tuottamilla Finnish Design Shop Laskulla ja Erämaksulla on ollut suotuisa vaikutus myyntiin kahdella tavalla.

– Näiden vaihtoehtojen tarjoaminen on ihan selvästi kasvattanut sekä asiakasmäärää että keskiostosta, Teemu Kiiski summaa.

Finnish Design Shop

  • Finnish Design Shop on vuonna 2004 perustettu suomalaisen ja skandinaavisen designin verkkokauppa, joka myy tuotteita Suomen lisäksi EU-maihin, Norjaan, Sveitsiin ja Yhdysvaltoihin.
  • Yli 220 000 eri kävijää kuukaudessa.
  • Lähes 5 000 tuotetta, yli 130 tavarantoimittajalta.
  • Liikevaihto 2014 noin 6 miljoonaa euroa.
  • 18 työntekijää

Tutustu valikoimiin: Finnish Design Shop

Tutustu lasku- ja erämaksutapaan.

23.1.2015
Kuvat: Jukka Alasaari
Teksti: Lassi Hakkarainen