Taloushallinto

E-lasku maksetaan tunnollisemmin kuin paperinen

19.11.2019 4 min lukuaika

Nykyään lähes joka toinen lasku on e-lasku, ilmenee tuoreesta Lowell Analyysista. Siirtyminen e-laskun käyttämiseen on etu kuluttajalle ja yritykselle. Sähköinen lasku menee myös suurella varmuudella perille.

Syksyn 2019 Lowell Analyysista ilmenee, että paperinen lasku on edelleen yleisin tapa vastaanottaa lasku, mutta e-lasku kasvattaa yhä suosiotaan. Tällä hetkellä reilut 40 %:ia kuluttajista (42 %) vastaanottaa laskut sähköisesti. E-laskun suosio on kasvanut vuosi vuodelta. Kasvuvauhti on tosin hidastunut: Tammi-kesäkuussa  2019 e-laskun suosio kasvoi 0,5 %. Vastaavaan aikaan vuonna 2018 kasvua oli 3 %. 

– Vaikea arvioida, miksi kasvu on hidastunut. E-laskusta on kuitenkin runsaasti hyötyä niin kuluttajalle kuin yritykselle, kertoo Lowellin Elina Mikkola.

Vuoden 2018 alusta alkaen yhteensä 6%:ia kuluttajista on siirtynyt vastaanottamaan e-laskuja paperilaskujen sijaan.

Lowell analyysi lukunosto

E-lasku on helppo muistaa 

Paperinen vai sähköinen lasku? Laskun tyyppi vaikuttaa myös maksukäyttäytymiseen. Sähköinen lasku maksetaan huomattavasti useammin eräpäivään mennessä kuin paperinen. Jopa 83%:ia maksaa sähköisen laskun ajallaan. Paperinen lasku maksetaan myöhässä kaksi kertaa todennäköisemmin kuin e-lasku. Jopa 35 %:ia kuluttajista maksaa paperisen laskun myöhässä. 

– Paperilasku ei muistuta itsestään, sanoo Mikkola. 

– Paperinen lasku kannattaa maksaa heti kun se saapuu. Muuten se unohtuu pöydälle tai muiden kotona pyörivien paperien väliin. 

83% kuluttajista maksaa sähköisen laskun eräpäivään mennessä.

Verkkopankki ilmoittaa ja muistuttaa sinne saapuneista laskuista. Osassa verkkopankkeja on myös mahdollisuus tilata sähköposti- tai tekstiviestimuistutus.

Hyödyistään huolimatta e-lasku voi edelleen tuntua vieraalta. Siirtyminen e-laskuun saatetaan kokea vaivaksi, pohtii Mikkola. Joku voi olla tottunut arkistoimaan laskunsa perinteiseen mappiin, vaikka myös verkkopankki säilyttää laskut. 

E-lasku saapuu käytännössä aina oikeaan osoitteeseen. Laskun vastaanottajalle e-lasku lisää myös oikeusturvaa. Lisäksi laskun sisällön voi helposti tarkistaa verkkopankista.

E-laskulla yritys varmistaa kassavirran

E-laskulla on ainakin kaksi selkeää hyötyä yritykselle: Ensinnäkin lasku saavuttaa kuluttajan nopeammin ja varmemmin. Toisekseen sähköinen lasku tulee myös maksetuksi todennäköisemmin kuin paperilla lähetettävä lasku.

Etua tuo myös se, että yritys voi tarkistaa, onko e-lasku saapunut kuluttajan verkkopankkiin. Paperinen lasku voi kadota postissa tai harvoissa tilanteissa päätyä jopa väärälle vastaanottajalle. 

E-lasku on varmin tapa saada lasku perille. Aivan kaikissa tapauksissa sähköinen toimitustapa ei kuitenkaan vielä ole mahdollista.  

– Tällä hetkellä maksuvaatimuksia ei voi lähettää e-laskuna. Toivottavasti lainsäätäjät heräävät digitalisaation tuomiin mahdollisuuksiin myös tämän osalta, huomauttaa Mikkola.

Lowell teettää analyysin vuosittain. Analyysi perustuu Lowellin omaan tietokantaan ja siinä esitetyt tilastot kuvaavat kuluttaja-asiakkaiden maksukäyttäytymisen muutosta Lowellilla. Analyysissä on kuvattu kuluttajan maksamista ennen ja jälkeen laskun erääntymisen. Ennen erääntymistä on tarkasteltu laskutuskanavan vaikutusta laskun maksamiseen.

19.11.2019
Teksti Marianne Gråsten



Lowell

Lowell

Lowell Suomi Oy on luotonhallinnan palveluyritys ja suomalaisyritysten kokenut kumppani luottopäätöksenteossa, laskutuksessa ja perinnässä. Lue lisää palveluista.

e-lasku taloushallinto Lowell analyysi maksukäyttäytyminen

Lowell Analyysi syksy 2019

Lowell Analyysi kuvaa suomalaisten maksukäyttäytymisen muutosta. Analyysissa otetaan kantaa kuluttajien maksukäyttäytymiseen ja kokonaisvelkamäärän kehitykseen.

Lataa Lowell Analyysi