TALOUSHALLINTO

Case MPY: Digitaalisilla palveluilla tehokkuutta liiketoimintaan

Vahvat kumppanuudet kantavat muuttuvissa toimintaympäristöissä. Kun MPY päätti kehittää sisäisiä prosessejaan yhdessä kumppanin kanssa, asiantuntijoilta vapautui resursseja ydinliiketoimintaan.

Hyvä kumppani luotsaa digitalisaatiossa eteenpäin, sanoo Sami Pulkkinen.Hyvä kumppani luotsaa digitalisaatiossa eteenpäin, sanoo Sami Pulkkinen.

Vahva kumppanuus antaa tilaa keskittyä olennaiseen, MPY:n Sami Pulkkinen sanoo.

ICT-alalla harva yritys voi ylpeillä historiallaan kuten MPY: 130-vuotiaan firman taustalla on entinen Mikkelin puhelinyhdistys, joka on lankapuhelinten vähentyessä vuosien varrella siirtynyt vauhdilla digitaalisiin palveluihin. Nyt MPY tarjoaa Etelä-Savon alueella puhelinliikenteen lisäksi kuluttajille ja yrityksille laajakaistapalveluita. Yhtiön kuituverkko laajenee ja suuria projekteja on käynnissä Pieksämäellä ja Varkaudessa. MPY:n konesali palvelee asiakasyrityksiä, ja mobiilioperaattorit vuokraavat yhtiön mastoja ja -tukiasemia.

Uusin aluevaltaus ovat valtakunnalliset tietohallinnon ulkoistus- ja konsulttipalvelut, joihin MPY pääsi mukaan viime vuonna yritysoston kautta. Kesällä 2017 yhtiö osti oululaisen tietohallinnon asiantuntijapalveluihin erikoistuneen Net Man -yrityksen. Sen myötä MPY on lähtenyt haastamaan suomalaisia IT-jättejä yritysten tietohallinnon ratkaisujen toimittajana – ja käynyt samalla käynyt läpi digitalisaatioprosessia omassa toiminnassaan.

– Alkuun palveluntuotanto oli puhtaasti lähitukea. Näimme kuitenkin, että yritykset kaipasivat syvemmälle tietohallinnon strategiaan meneviä palveluita. Yritykset haluavat, että yksittäisten koneiden ja ohjelmistojen lisäksi koko laaja tietojärjestelmä toimii kokonaisuutena, kertoo MPY:n talouspäällikkö Sami Pulkkinen.

Prosessit kartoitetaan pohjia myöten

Yhteistyö asiakasyrityksen kanssa alkaa usein digitalisaatiopolku-palvelukartoituksella, jossa tarkastellaan yrityksen toimintoja ja prosesseja digitalisaation mahdollisuuksien kannalta: mitkä prosessit voidaan automatisoida tai tehostaa siirtymällä sähköisiin palveluihin.

– Käytännössä siinä pureudutaan yrityksen pitkiin prosesseihin, tilauksesta laskuun ja perintään asti. Ensimmäisessä vaiheessa pitää saada kiinni avainprosessit ja sen jälkeen selvittää, tehdäänkö esimerkiksi turhia vaiheita siirtämällä työtä talossa paikasta toiseen.

Työ on aloitettu kotipesästä, Pulkkinen toteaa. Ensimmäisenä MPY on testannut palvelua kartoittamalla omaa digitalisaatiopolkuaan.

– Yritysoston ansiosta meillä on nyt paljon digitalisaation asiantuntemusta, ja siinä nähdään voimakas potentiaali, Pulkkinen sanoo.

MPY:n osalta käynnissä on ainakin kolme projektia, jotka pureutuvat pieniin yrityksen hallinnon osa-alueisiin, Pulkkinen kertoo. Samalla on löytynyt monia kehittämiskohteita. Pulkkisen omalla tontilla on työn alla taloushallinnon kokonaisuudistus, jonka tavoitteena on saada mahdollisimman suuri osa työstä automatisoitua.

Ulkoistus auttaa keskittymään olennaiseen

MPY:n ensimmäisiä sysäyksiä kohti digitalisaatiota oli laskutuspalvelun ulkoistaminen yhteistyössä Lowellin kanssa 2010-luvun alussa. Vuosien varrella myös muita hallinnon prosesseja on viety digitaaliseen suuntaan ja toiminta on kehittynyt käytännössä paperittomaksi.

– Aloitimme siten, että kuluttaja-asiakkaiden laskutus ulkoistettiin, mutta totesimme että palvelu toimii hyvin ja siirsimme sinne koko yhtiön laskutuksen ja myyntireskontran, Pulkkinen kertoo.

Asiakkailta saadun palautteen mukaan yhteistyö on toiminut hyvin. Ulkoistamisen hyödyt ovat moninaisia, kustannustehokkuudesta resurssien vapautumiseen oman ydintoiminnan kehittämiseen, Pulkkinen sanoo.

– Laskutuksen ulkoistuksen avulla suurempi osa ihmisistä pääsee keskittymään muihin, ydinliiketoimintaa tukeviin tehtäviin.

Hyvä kumppani tekee digitalisaation edut mahdolliseksi

Yhteistyö Lowellin kanssa on myös helpottanut MPY:n taloushallinnon digitalisaatiota ja lisännyt esimerkiksi asiakkaille tarjottavaa maksutapojen valikoimaa. Vielä on toki paljon kehitettävää, Pulkkinen sanoo. Kun yhteistyö on toistaiseksi toiminut lähinnä hallinnon sisällä, on jatkossa suunnitelmissa tuoda sen hyödyt myös MPY:n pitkiin prosesseihin.

– Lowellin palvelut esimerkiksi mahdollistavat meille asiakkaan reskontran tuomisen palveluportaaliin. Lisäksi sisäisen laskennan raportoinnissamme on lähiaikoina tarkoituksena laajemmin hyödyntää Lowellin järjestelmästä saatavaa lasku- ja maksudataa.

Nykymaailmassa kukaan ei pärjää enää yksin eikä pysty tehokkaasti hallitsemaan nopeasti muuttuvaa toimintaympäristöä, Pulkkinen toteaa. Eikä kaikkea ole järkevää edes tehdä itse. Digitalisaatiossa hyvien kumppanien merkitys onkin ensisijaisen tärkeä, sillä heikko kumppanuus voi koitua kalliiksi kokeiluksi.

– Tämä korostuu etenkin strategisissa kumppanuuksissa, jota Lowell MPY:lle edustaa, Pulkkinen muistuttaa.

Onhan kumppanuuden toimivuus hyvän henkilöstön rinnalla yrityksen tärkeimpiä menestystekijöitä.

29.10.2018
Teksti: Matti Koskinen
Kuvat: Ville Rinne

Case Lippu.fi: Uudet maksutavat siivittävät verkkokaupan kasvua

Case Alko – verkkokaupan menestysresepti on kivijalkakaupan ja verkon harmonia