PALVELUKOKEMUS

Case Lippu.fi: Uudet maksutavat siivittävät verkkokaupan kasvua

Selkeys, maksamisen helppous ja asiakkaalle räätälöidyt suositukset ovat tehneet Lippu.fi:stä verkkokaupan, jossa lähes jokainen meistä on vieraillut. Samoilla opeilla haetaan kasvua nyt myös yritysasiakkaista.

Lippupiste-Martin-Heinrichs_3

Yritysasiakkaistakin jo noin 90 prosenttia tekee ostoksia verkossa. Siksi myös Lippupisteen kehittämisen painopiste on voimakkaasti digimarkkinoinnissa, hallintojohtaja Martin Heinrichs kertoo.

Lippupisteen välittämien pääsylippujen volyymi on vaikuttava. Vuosittain yritys välittää noin 4,5 miljoonaa lippua yhteensä 25–30 000 konsertti-, teatteri- ja urheilutapahtumaan. Yrityksen Lippu.fi-verkkokaupalla on vuodessa peräti yli miljoona eri käyttäjää.

Lippupiste kuuluu Suomessa verkkokaupan kehittäjien edelläkävijöihin. Työ on tuottanut tulosta, sillä kuluttajatutkimusten mukaan Lippu.fi on maan vahvimpia verkkobrändejä.

Lippupisteen hallintojohtaja Martin Heinrichs sanoo, että Lippu.fi hakee nyt tosissaan kasvua myös yritysasiakkaista. Hänen mukaansa yritysmyynnissä pätevät samat kolme asiaa kuin kuluttajamarkkinoillakin.

– Yrityksen puolesta ostava asiakaskin arvostaa palvelun helppokäyttöisyyttä, ostamisen selkeyttä ja turvallisuutta sekä monipuolisia maksutapoja.

Kätevä verkkokaupan maksutapa yrityksille

Lippupisteen yritysmyynnissä on laitettu erityistä painoa joustavaan maksamiseen. Tätä varten Lippu.fi:hin on kehitetty Lippulasku yritykselle -palvelu, jossa hyödynnetään Lindorffin ja Enterpayn tarjoamaa palvelukonseptia.

Palvelun avulla kaikki y-tunnukselliset yritykset ja yhteisöt voivat ostaa tapahtumiin lippuja ja maksaa ne laskulla 30 vuorokauden maksuajalla.

Maksutapa tunnistaa ostavan henkilön ja yrityksen ja tekee luottopäätöksen reaaliaikaisesti. Näin yritys voi ostaa laskulla ilman erillistä rekisteröitymistä tai asiakastilin odottelua.

– Liput saa heti, lasku tulee sähköisenä, ja siirtyy vaivattomasti yrityksen normaaleihin laskujen hyväksymisrutiineihin.

Parannus entiseen on Heinrichsin mukaan merkittävä, sillä aiemmin yritysasiakkaan tekemät ostot laskutettiin manuaalisesti perinteisellä laskulla. Jos asiakas ei maksanut laskua kolmen viikon sisällä, lippujen varaus peruuntui – tapahtumilla kun on tietty määrätty ajankohta.

– Harmittavan moni varaus peruuntui, kun lasku ei kiertänyt riittävän nopeasti yrityksen ostoreskontrassa. Nyt konserttiin pääsy ei ole ainakaan tästä kiinni.

Verkkokaupan suosio kasvaa

Lippupisteen välittämistä lipuista jo yli 60 prosenttia ostetaan verkkokaupasta. Loppuosa myynnistä tapahtuu myyntipisteiden, puhelinpalvelun ja R-kioskien kautta.

–Parin viime vuoden aikana verkkomyynnissä on tapahtunut selvä harppaus ylöspäin. Vanhemmatkin ikäluokat ovat oppineet ostamaan netistä, joten sen osuumyynnistä todennäköisesti kasvaa entisestään, Heinrichs arvioi.

Kuluttaja-asiakkaat maksavat pääsylippunsa mieluiten verkkopankissa. Sen kautta maksetaan yli 80 prosenttia ostoista. Korttimaksaminen on tehty mahdollisimman helpoksi: asiakas voi tallentaa palveluun maksukorttitietonsa seuraavaa ostoskertaa varten.

Lippulaskun lisäksi uusista maksutavoista Lippu.fi:ssä on tarjolla MasterCardin digitaalinen lompakko Masterpass sekä Danske Bankin MobilePay, yhtenä ensimmäisistä maksusovelluksista Suomessa.

– Uusia maksutapoja tulee jatkuvasti lisää. Niiden suhteen olemme kuitenkin tarkkana.

Haluamme nähdä ensin, mitkä maksutavat ihmiset ottavat omikseen.

Lippu.fi:stä 30 000 lippua 120 sekunnissa

Lippu.fi:ssä käytetään alustaa, jonka on kestettävä isoja kysyntäpiikkejä. Palvelun toimivuutta on viimeksi koeteltu, kun laulajatähti Cheekin jäähyväiskonsertin liput tulivat myyntiin viime syksynä. 30 000 lippua vietiin käsistä parissa minuutissa.

– Kaikki sujui mainiosti valtavasta kysynnästä huolimatta, Heinrichs sanoo.

Lippu.fi:n kehittämiseen painopiste on nyt digimarkkinoinnissa. Tämä on välttämätöntä tilanteessa, jossa noin 90 prosenttia B2B-asiakkaistakin lähtee ostoksille hakukoneen kautta.

Lippu.fi:n sivustolla hyödynnetään algoritmeja, jotka seuraavat asiakkaan asiointia ja antavat suosituksia häntä mahdollisesti kiinnostavista tapahtumista. Suositukset näkyvät palvelun etusivulla asiakkaan ollessa kirjautuneena palveluun. Myös sähköpostiin menevät uutiskirjeet ovat henkilökohtaisesti räätälöityjä.

– Lähes 700 000 asiakkaalle lähtevät uutiskirjeet ovat olleet tehokas tapa saada lisämyyntiä. Digimarkkinointiimme kuuluu oleellisesti myös mainonta Facebookissa ja muussa sosiaalisessa mediassa.

Helppokäyttöinen maksutapa yrityksille

  • Lippupisteen Lippulasku yrityksille -palvelu on joustava tapa tehdä ostoksia verkossa ja maksaa niistä yritykselle ohjattuna laskuna.
  • Asiakas tunnistautuu henkilökohtaisilla pankkitunnuksillaan, ja osto-oikeus tarkistetaan. Palveluun rekisteröitynyt, yrityksen nimenkirjoitusoikeuden omana henkilö voi jakaa haluamilleen työntekijöille oikeuksia lippujen ostoon.
  • Asiakas voi tehdä Lippu.fi-verkkokaupassa ostoksia, ja hän saa liput heti käyttöönsä. Ostokset laskutetaan yritykseltä.
  • Lippulasku yritykselle -maksutavan tuottavat Lippupisteelle Lindorff ja Enterpay.
29.8.2018
Teksti Matti Remes
Kuvat Väinö Teittinen

Case Alko – verkkokaupan menestysresepti on kivijalkakaupan ja verkon harmonia

Tee verkkokaupasta helppoa B2B-asiakkaalle