Moni perintäpuhelu päättyy kiitoksiin

Kun perintäyritys soittaa, moni hämmentyy, pelästyy, joku jopa suuttuu. Usein lopputuloksena on valoa tunnelin päässä, selkeämpi käsitys omasta taloudesta ja ratkaisu, jolla laskunsa saa hoidettua.

Lue

Sosiaalinen vastuu on välttämättömyys, ei mikään markkinointikikka

Vastuullisuusvaatimukset voimistuvat. Liiketoiminnan sovittaminen osaksi laajempaa yhteiskunnallista vastuuta on oleellista myös nykyajan vastuullisesti toimiville perintäyrityksille.

Lue

Euro ja talouspolitiikan kurinalaisuus suojaa Suomea, vaikka talous hidastuu koko Pohjolassa

Pohjoismaiset yritykset ovat kestäneet urheasti uhkaavan inflaation, korkealle jumiutuneen korkotason ja alati kiristyvän talouspolitiikan. Mitä tapahtuu seuraavaksi? Kysyimme huippuasiantuntijoiden arvion kaikkien Pohjoismaiden tilaanteesta.

Lue

Arvostettu, kuultu ja palveltu - asiakas on kaiken yritysviestinnän keskiössä

Asiakaskeskeisen viestintätavan rakentaminen vaatii aktiivista kuuntelua, vuorovaikutuksen personointia ja läpinäkyvyyden ylläpitämistä. Asiakasviestinnän optimointi sekä taito kuunnella ja ymmärtää asiakasta tuo hyötyä kaikille.

Lue

Palvelukokemuksen laadun kehittäjänä tekoäly on hyvä renki

Tekoälyharppaukset ovat puhuttaneet viime aikoina, mutta luotonhallinnassa tekoälyä on hyödynnetty jo toista vuosikymmentä. Sen avulla tehostetaan liiketoimintaa ja tarjotaan entistä parempaa asiakaspalvelua.

Lue

Vältä velkakierre ja uskalla puhua veloista

Velkaantumisella on usein suuri vaikutus ihmisen mielenterveyteen ja hyvinvointiin. Avoimempi keskustelukulttuuri auttaisi poistamaan tarpeetonta häpeää asian ympäriltä.

Lue

Maailma muuttui yhtäkkiä - miten ennustaa kassavirtaa nyt?

Kukaan tuskin osasi ennustaa, miten suuresti maailma muuttuu muutamassa vuodessa. Myös yritysten maksukyvyn ennustemallien on pitänyt varautua markkinoiden aiempaa nopeampiin muutoksiin.

Lue

Nuorten talousopetus on laadukasta, mutta jakautuu epätasaisesti

Moni nuori tarvitsisi nykyistä enemmän talousopetusta. Avoimemmasta rahapuheesta hyötyisivät kaikki, sanoo Suomen pankin talousosaamisen neuvonantaja Anu Raijas.

Lue

Professori: Perintä on välttämättömyys terveille luottomarkkinoille

Perintä on tärkeä tekijä terveiden luottomarkkinoiden ylläpitämisessä ja talouden kasvussa  - erityisesti korkean inflaation aikana, sanoo Aarhusin yliopiston taloustieteen professori Carsten Tanggaard. 

 

Lue

Teknologia tehostaa taistelua rahanpesua vastaan

Rahanpesulaki tuo yrityksille lukuisia velvoitteita. Lowell ja muut ilmoitusvelvoitukselliset toimijat ovat aitiopaikalla estämässä rahanpesua ja terrorismin rahoittamista.

Lue

Ekosysteemityö yhdistää lukuisat toimijat ratkomaan ylivelkaantumista

Ylivelkaantuminen on kiihtynyt Suomessa läpi 2000-luvun, mutta talousvaikeuksissa olevien palvelujärjestelmä on pirstaleinen. Lowell on mukana Verohallinnon luotsaamassa ekosysteemissä, joka tuo toimijat yhteen pysäyttämään talousvaikeuksien kasvua.

Lue

Onko matalan ja vakaan inflaation aikakausi Pohjoismaissa ohi?

Euron olemassaolon aikana Pohjoismaiden inflaatio ei ole koskaan ollut Yhdysvaltoja näin paljon korkeampi, sanoo Evlin vanhempi salkunhoitaja Tomas Hildebrandt.

Lue

Focus - uusi pohjoismainen talousalan julkaisu kirkastaa talouden nopeita käänteitä

Euroopan johtaviin luotonhallintayhtiöihin kuuluva Lowell lanseeraa huhtikuussa 2023 uuden pohjoismaisen talousalan julkaisun nimeltä Focus. Säännöllisesti sisältöä tuottava sivusto kattaa ajankohtaisia ratkaisuja ja tietoa erityisesti yrityksille sekä talousalan ammattilaisille.

Lue

Korkea digitaalisuusaste tekee pohjoismaisista yrityksistä tuottavia

Tuottavuus on talouden tärkeimpiä indikaattoreita. Hyvä tuottavuuskehitys on talouskasvun ja hyvinvoinnin kasvattamisen avain. Käytännössä tuottavuus mittaa sitä, kuinka paljon reaalista arvonlisäystä syntyy tehtyä työtuntia kohden.

Lue

5 vinkkiä talouden heilahteluihin varautumiseen

Poikkeuksellisia heilahteluita. Niin voisi kuvailla markkinoiden viimeaikaista toimintaa ja näkymiä, joiden mukaan vakaat ajat ovat takana päin ja muutos pikemminkin sääntö kuin poikkeus.

Lue

Heikot taloustaidot riskeeraavat nuorten taloudellisen tulevaisuuden

Aikuisuuden ensiaskelia ottavien nuorten taloustaitojen pitäisi saada vastaamaan nykyajan luottoyhteiskunnan tarpeita, pohtii Lowell Suomen tuotantojohtaja Salla Hakala.

Lue

Asuntomarkkinoilla luvassa vilkastumista, kunhan pelosta päästään

Luottamus talouteen on notkahtanut, mikä näkyy asuntomarkkinan hiljenemisenä. Kustannukset, korot ja sota hidastavat kauppaa vielä vuoden loppuun, uskoo Hypon pääekonomisti.

Lue

Siirrä katse päivän uhkakuvista tulevaisuuteen, kehottaa futuristi

Tulevaisuustutkijan mielestä Suomella on kaikki kultakauden mahdollisuudet hyvään tulevaisuuteen. Vaikeat ajat usuttavat niitäkin uudistamaan, jotka muuttuvat vasta, kun on pakko.

Lue

Lainsäädäntömuutoksilla ylivelkaantumista vastaan

Lainsäädäntöön on tehty viime aikoina useita muutoksia suomalaisten ylivelkaantumisen estämiseksi. Lowellin juristi Maija Karskela kertoo, mitä yritysten tulee tietää vireillä olevista lainsäädäntöhankkeista.

Lue

Pohjoismaiset yritykset pysyttelevät pinnalla kriiseistä huolimatta

Vaikeiden vuosien keskellä pohjoismaisia yrityksiä kannattelevat asiantuntijan mukaan ketteryys, investointien jatkuminen ja vahva tietotekninen osaaminen. 

Lue

Vastuullinen kumppanuus ei ole pikavoittoja, vaan pitkäjänteistä yhteistyötä

Miten huomioida vastuullisuus kumppanin valinnassa? Asiantuntija muistuttaa, ettei kumppanuuksissa tule tuijottaa vain yhtä vastuullisuuskriteeriä, vaan tarkastella potentiaalia pitkäaikaiseen yhteistyöhön.

Lue

Kriisin kehittyminen sanelee yritysten kohtalon

Vaikka näkymät ovat melko vakaat, energiakriisi, inflaatio ja muut uhkakuvat muuttavat kuluttajien ja yritysten velkaantumista, kertoo asiantuntija. Miten ja kuinka paljon, sen arviointi on yhä hankalaa.

Lue

Henrik Dettmann: Mitä enemmän tiimi saa vastuuta, sitä paremmin se toimii

Koripallovalmentaja Henrik Dettmann uskoo, että tunteet ohjaavat kaikkea tekemistä ja jokainen johdettava on kohdattava yksilönä.

Lue

Ennakointi vaatii vallitsevien totuuksien kyseenalaistamista

Suomalaisyritysten ennakointi kehittyy arvaamattoman maailman mukana. Seuraavaksi pitää valjastaa käyttöön analytiikka, sanoo Aalto-yliopiston apulaisprofessori.

Lue

Kurjistumisen kierre odottaa, jos talouden suurinta kysymystä ei ratkaista

Vaikka inflaatio, taantuman uhka ja energiakriisi uhkaavat, ekonomistin mukaan Suomessa pitäisi keskittyä ratkaisemaan ihan toisenlaista talousongelmaa: tuottavuushaastetta.

Lue

Suomalaisten maksukyky heikkenee, mutta yrityksillä on lääke haasteeseen

Oikein tehdyt eräpäivän joustot auttavat kaikkia osapuolia, sanoo Lowellin toimitusjohtaja Juho Ylinen.

Lue

Inflaatiosta ja energian hinnoista selviää, jos uskaltaa joustaa ja investoida

Inflaatio nostaa yritysten kustannuksia ja laskee kysyntää. Niskan päälle pääsevät ne, jotka pystyvät joustamaan ja uskaltavat investoida tulevaan.

Lue

Hyvää asiakaspalvelua ei ole ilman hyvää työntekijäkokemusta

Talven energiakriisi laittaa ratkaisukeskeisen asiakaspalvelun koetukselle. Tuotantojohtaja Tuija Keronen tietää, miten hyvä asiakaspalvelu varmistetaan myös vaikeina aikoina.

Lue

Sähkölasku maksamatta, mitä tehdä?

Energian hintojen noustua sähkölaskut uhkaavat paisua moninkertaisiksi. Toimi näin, jos et pysty maksamaan laskua.

Lue

Inflaatio kurittaa monen maksukykyä jo nyt

Inflaatio nostaa korkoja sekä energian ja ruoan hintaa, mikä on ehtinyt kirpaista jo monen taloutta. Tulevan talven odotetaan näkyvän ihmisten maksukyvyssä ja perinnässä.

Lue

Tulevaisuususko vaatii tekoja uhkakuvien vastapainoksi

Onko nykytilanne niin huono, miltä vaikuttaa? Suomalaisnuorista lähes puolet uskoo, että ihmiskunta on tuhoon tuomittu, mutta syy siihen ei ole yksin median, sodan tai ilmastokriisin.

Lue

Sote-palveluiden asiakasmaksuja ei tulisi periä maksukyvyttömiltä

Ei ole kenenkään edun mukaista laskuttaa julkisen sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden maksuja maksukyvyttömiltä, sanoo Lowellin toimitusjohtaja Juho Ylinen.

Lue

Tämä vuokranantajan pitää tietää perinnästä

Vaikka vuokralainen jättäisi vuokrat maksamatta, vuokranantajan on noudatettava lakia purkaessaan esimerkiksi vuokrasopimusta. Lue, mitä vuokranantajan tulee tietää vuokralaisen valinnasta, laskuttamisesta ja vuokran perinnästä.

Lue

Henkilökohtainen apu on tärkeää maksuvaikeuksiin joutuneille

Kynnys ottaa yhteyttä ja hakea apua voi olla korkea, ja moni turhautuu, jos yrittää turhaan saada talousneuvontaa ja apua maksuvaikeuksiin. Lowellin asiakaspalvelu auttaa, kun maksuvaikeudet eivät ole vielä liian pitkällä.

Lue

Vaikka työelämän ikärakenne järkkyy, nuoria ja vanhoja johdetaan yllättävän samalla tavalla

Nuoret sukupolvet muuttavat työelämää, eikä vanha tyyli johtaa enää päde. Näin ainakin uskotaan. Professori Alf Rehnin viesti yritysjohtajille on yksinkertainen: rauhoitu.

Lue

Lapsi tarvitsee kotona rehellistä rahapuhetta

Koulujen talouskasvatus ei riitä, vaan taloustaidot pitäisi ottaa puheeksi kotonakin, sanoo nuorten talouden asiantuntija. Kokosimme yhteen, mitä lapselle kannattaa opettaa taloudesta.

Lue

Sähköinen laskutus odottaa vielä digiloikkaa

Laskutuksen tulevaisuus on digitaalinen, mutta sen tiellä on vielä monta paperilaskua. Lowellin ja Kivran asiantuntijat piirtävät askelmerkit kohti paperitonta tulevaisuutta.

Lue

Liikkuvuutta on ilmassa, mutta irtisanoutumisaalloksi siitä ei Suomessa ole

Joulukuussa 2021 tehdyn kyselyn mukaan peräti kaksi kolmesta haaveili työpaikan vaihdosta. Vaihtuvuuden kasvu voi vaikuttaa yritysten tuottavuuteen yllättävän kauaskantoisesti.

Lue

Yritysten maksukyky on ennätystasolla, mutta miten käy jatkossa?

Vuonna 2022 yritysten ja kuluttajien talous on jatkanut toipumista. Vaikka maksukyky ja velkamäärät ovat palautuneet pandemiaa edeltävälle tasolle, tulevan ennustaminen on entistä vaikeampaa, sanoo asiantuntija.

Lue

Miksi vanhus velkaantuu?

Vanhusten maksuvaikeudet yllättävät usein lähipiirin. Raha-asioista kannattaa puhua avoimesti yli sukupolvirajojen, jotta ylivelkaantumisen saa pysäytettyä ajoissa ja vanhus saa apua velkoihin.

Lue

Uusi perintälaki selkeyttää yritysperintää, mutta jarruttaa sähköisten toimitustapojen yleistymistä

Uusi perintälaki tuo yritysperintään paljon hyvää, mutta kangistaa sähköisten toimitustapojen käyttöönottoa. Lowellin yhtiölakimies summaa uuden lainsäädännön hyödyt ja haitat.

Lue

Suomen energia-ala pärjää ilman Venäjää, uskoo alan ekonomisti

Suomi on Venäjästä irtautumiseen paljon valmiimpi kuin kymmenen vuotta sitten – ja pärjää jopa muuta Eurooppaa paremmin, sanoo energiateollisuuden ekonomisti.

Lue

Mihin Ukrainan sota vie Suomen talouden ja yritykset? Kolme ekonomistia vastaa

Ukrainan kriisin takia Venäjän kauppa tyssäsi ja Suomesta tuli Euroopan reuna-alue. Ekonomistit pelkäävät investointien hiipuvan, mutta näkevät myös valonpilkahduksia.

Lue

Mistä tietää, onko laskun viivästyskorko oikein?

Onko viivästyskorkosi laskettu oikein? Miten laskun viivästyskorko määräytyy? Kokosimme yhteen ajankohtaisimman tiedon viivästyskorosta.

Lue

Inhimillisyys ja ratkaisukeskeisyys takaavat tyytyväiset asiakkaat myös perinnässä

Asiakkaan kunnioittaminen on perinnän asiakaspalvelun tärkein lähtökohta. Lowell haluaa kohdata ihmiset yksilöinä ja välittää aidosti siitä, että ratkaisu tilanteeseen löytyy ripeästi. Asiakastyytyväisyys on juuri odotusten ymmärtämistä, sanoo professori.

Lue

Näin vastausaika ja ratkaisuaste vaikuttavat palvelukokemukseen

Lowell on mitannut asiakaspalvelunsa NPS-arvoa Suomessa vuodesta 2020 alkaen. Analyytikkomme ovat selvittäneet, miten asiakaspalvelun vastausaika ja ratkaisuaste vaikuttavat NPS-arvoon. 

Lue

Naisjohtajia vain kourallinen – urapolku ohjaa yhä naisia pikemmin tukifunktioihin kuin tulosvastuuseen

Yritysten pitää huolehtia siitä, että niillä on riittävästi potentiaalisia naisia nousemaan liiketoimintajohtoon, sanoo toimitusjohtaja Päivi Jokinen.

Lue

Yrityskentän tyhjiöstä riittää otettavaa uusille tulokkaille

Markkinoita jaetaan nyt uudelleen. Moni suomalaistulokas pitää aikaa lupaavana uudelle liiketoiminnalle, mutta mitä tilanteesta arvioivat asiantuntijat.

Lue

Tekoälyasiantuntija Peter Sarlin: Pelkkä tekoälykokeilujen määrä ei tee Suomesta edelläkävijää

Pohjoismaiden suurimman tekoälylaboratorion Silo AI:n toimitusjohtaja peräänkuuluttaa suomalaisyrityksiltä investointeja, tuotekehitystä ja tekoälystä hyötyviä digitaalisia tuotteita.

Lue

Etätyö tuli, mutta miten siitä hyötyy liiketoiminta?

Laajamittaista etätyötä on jatkunut jo pari vuotta. Miten yleistynyt etätyö vaikuttaa yritysten tuottavuuteen ja työntekijöiden tehokkuuteen?

Lue

Kumpi on parempi vaihtoehto: yrityssaneeraus vai konkurssi?

Yrityssaneerauksessa yrityksen toiminta jatkuu, konkurssissa se lakkaa. Kokosimme yhteen järjestelyjen erot, edut ja vaikutukset yrityksen sidosryhmiin.

Lue

Vaurastumishaaveita vai riskienhallintaa? Nuoret ja naiset erityisen kiinnostuneita taloudestaan

Vaurastuminen ja taloudesta puhuminen ovat nuorten naisten keskuudessa trendikästä. Silti tutkija summaa, että miehet pyrkivät yhä vaurastumaan sijoittamisella naisia enemmän.

Lue

Edelläkävijäyritys ottaa riskejä silloinkin, kun menee hyvin

Riskinotto, aloittelijan asenne ja kyky oppia pois vanhasta yhdistävät edelläkävijöitä, sanoo futuristi Perttu Pölönen. Liian edellä muita ei kannata futuristin mielestä kuitenkaan kulkea.

Lue

Varaudu ja vaikuta muuttuvaan lainsäädäntöön

Miten muuttuva lainsäädäntö on huomioitu yrityksessäsi? Kokosimme tärkeimmät vireillä olevat lakimuutokset ylivelkaantumisen ehkäisemiseksi.

Lue

Mitä tekijöitä löytyy haavoittuvan talouden takaa?

Talousvaikeudet ja ylivelkaantuminen ovat monisyisiä ongelmia, joiden taustalla on harvoin vain yksi vaikuttava tekijä. Yhteneväisyyksiä haasteellisissa tilanteissa kuitenkin on.

Lue

Taloustaitoja pelistä – sovellukset saavat nuoret innostumaan taloudesta

Nuorten talousosaamisen parantamiseen etsitään uusia keinoja. Mobiilisovellusten ja pelien etu on se, että ne ovat nuorille tuttuja menetelmiä.

Lue

Futuristi: Tältä näyttävät vuoden 2022 megatrendit

Mitä on edessä vuonna 2022? Maailman johtaviin futureisteihin lukeutuva Elina Hiltunen arvioi, mihin megatrendeihin ja kuluttajakäyttäytymisen muutoksiin yritysten on herättävä viimeistään nyt.

Lue

Keskusteluälykkyys on yrityksen suurin voimavara muutoksessa

Hyvä vuorovaikutus parantaa volitiota, eli aikaansaamisen taitoa. Taito käydä haastavia keskusteluita on merkittävä tekijä etenkin muutosprojektien onnistumisessa.

Lue

Yritysten kyberturvallisuudessa parannettavaa

Kyberturvallisuuskasvattaa rooliaan yritysten riskienhallinnassa. Digipoolin Antti Nyqvist kannustaa ottamaan digitaalisen turvallisuuden huomioon jo yrityksen strategiassa.

Lue

Inflaatio kiihtyy – mitä siitä pitäisi ajatella?

Inflaation kiihtyminen on euroalueella hyvä asia, sanoo professori Niku Määttänen. Hintojen nousu kertoo talouskasvun ja kysynnän vahvistumisesta sekä helpottaa monien taloudellista tilannetta.

Lue

Asiantuntija antaa suomalaisyritysten datanhyödyntämiselle kouluarvosanaksi kutosen

Etlan johtava tutkijan ja Aalto-yliopiston työelämäprofessorin Timo Seppälän mukaan Suomi on yhä lähtökuopissa datatalouden kehittämisessä. Maasta löytyy vain kourallinen yrityksiä, jotka oikeasti hyödyntävät dataa monipuolisesti.

Lue

Sosiaalinen media yllyttää kuluttamaan: “Some on täynnä ideoita”

Kulutushalua kokevat erityisesti nuoret ja naiset, jotka myös käyttävät sosiaalista mediaa eniten. Alan asiantuntija ei kuitenkaan laittaisi ylikulutusta yksin somen syyksi.

Lue

Yritysten talous elpymässä ja kassankierto parantunut

Yritysten talous on tervehtynyt merkittävästi vuoden 2021 aikana: velkamäärien kehitys on vihdoin taittumassa, ja myyntisaamisten kiertoaika on palautunut pandemiaa edeltävälle tasolle.

Lue

Näin luet maksuvaatimusta

Saitko postissa maksuvaatimuksen, eli perintäkirjeen? Maksuvaatimus sisältää paljon tärkeää tietoa auki olevasta laskusta tai velasta, kuten saatavan kokonaissumman sekä lisätietoja saatavan perusteista ja perintäkuluista.

Lue

Harri Gustafsberg: Oman mielen hallinta vahvistaa resilienssiä

Vaikeat tilanteet ja muutokset kysyvät henkisiä voimavaroja. Harri Gustafsberg muistuttaa itsetuntemuksen tärkeydestä ja resilienssin vaalimisesta – myös työelämässä.

Lue

Lowellin Ylinen: Yritysten maksukyky polarisoituu – ajantasaisen tiedon tarve kasvaa

Muutosvauhdin nopeutuessa liiketoiminnan ja asiakkaiden maksukyvyn ennustaminen vaikeutuu. Yritykset tarvitsevat yhä ajantasaisempaa ja laaja-alaisempaa tietoa päätösten tueksi, sanoo Lowellin Juho Ylinen.

Lue

Digitaalinen asiakaspolku vahvistaa käyttäjäkokemusta

Yrityksille suunnattu digitaalinen portaali Access Easy tarjoaa saumattoman käyttökokemuksen. Erityisesti pk-yritykset hyötyvät helposta tavasta hoitaa perintätoimeksiantojaan.

Lue

Etäjohtaminen vaatii muutosjohtajuutta

Hyvä etäjohtaja luottaa, arvostaa ja puhuu suoraan. Poikkeusajan etäjohtaminen vastaa minkä tahansa ison muutoksen johtamista.

Lue

Etlan Kangasharju: Parempia aikoja näkyvissä

Etlan Aki Kangasharjun mukaan elpymiseen liittyy yhä epätietoisuutta, mutta myös toivoa innovoinnista ja kilpailukyvyn paranemisesta.

Lue

Huolellinen asiakasvalinta on osa maineen- ja riskienhallintaa

Asiakasvalinnan kriteerien on luotonhallinnassa oltava tiukat, sillä toiminta on tarkasti säänneltyä. Asiakasvalinnalla lisätään luottamusta ja vähennetään riskejä.

Lue

Huomaamaton maksaminen hämärtää velkaantumista

Uudet maksutavat tekevät maksamisesta nopeaa ja näkymätöntä. Samalla hämärtyvät asiantuntijan mukaan rahan arvo sekä oman ja velkarahan suhde.

Lue

Tehovinkit liiketoiminnan kasvuun: Investoi, markkinoi, verkostoidu ja vastuullisuusajattele!

Suomalaisyritykset ovat vasta heräämässä kasvuajatteluun. Ponnahduslaudan kasvuun tarjoaa neljä tekijää: investoinnit myyntiin ja markkinointiin, kasvusuunnitelman hahmottaminen, verkostojen tuki sekä vastuullisuusajattelu.

Lue

Korona on liian hyvä kriisi hukattavaksi

Korona muutti yritysmaailmaa ja asiakaskäyttäytymistä pysyvästi. Kestävän liiketoiminnan takaamiseksi yrityksiltä vaaditaan uusia luovia ratkaisuja ja nopeammin kuin koskaan aiemmin.

Lue

Robotti rakastaa rutiineja

Robotiikka auttaa riskienhallinnassa, tuo toimintavarmuutta ja vapauttaa ihmisten aikaa sinne, missä tarvitaan empatiaa ja harkintakykyä. Luotonhallinnassa tavoite ei ole tehdä enemmän, vaan fiksummin.

Lue

Laskutusvirheistä yrityksille satojen tuhansien tappiot – näin vältät turhat lisäkulut

Laskutusvirheet aiheuttavat suomalaisyrityksille valtavia tappioita. Oikeaoppinen laskutus vähentää virheitä ja tehostaa myyntisaamisten kiertoaikaa.

Lue

Sosiaalinen vastuu vaatii yritykseltä läpinäkyvyyttä ja pitkäjänteisyyttä

Vastuullisuuskeskustelu on arkipäiväistynyt, mutta kunnianhimoinen muutoksen teko vaatii strategisen ja pitkäjänteisen asenteen. Perintäalan tiukka sääntely ja lait tukevat vastuullisuutta.

Lue

Aalto-yliopiston tutkimus: Matala koulutus ja perhetausta altistavat maksuhäiriömerkinnöille

Tuoreen tutkimuksen mukaan merkittävin maksuhäiriömerkintään johtava taustamuuttuja on matala koulutus. Ensimmäistä maksuhäiriömerkintää seuraa usein toinen ja kolmas merkintä.

Lue

Suomalaisten velkaantuminen jatkaa kasvuaan

Velkamäärien kasvu on kiihtynyt Suomessa viime vuosina. Yritysten velkamäärät ovat jo kolme kertaa suuremmat kuin vuonna 2017. Konkurssimäärät ovat silti pysyneet kohtuullisina.

Lue

Verkkohuijarien ansat yrityksille yhä ovelampia

Yrityksiin kohdistuvat huijaukset ovat monimutkaistuneet ja petostyyppien kirjo kasvanut. Lomakaudet ovat yhä verkkohuijareiden kulta-aikaa.

Lue

Aikuisten heikko talouslukutaito jää liian usein vähälle huomiolle

Suomalaisten puutteellisiin taloustaitoihin ja ylivelkaantumiseen puututaan nyt kansallisilla hankkeilla. Suomessa on viime vuodet lisätty nuorten talousopetusta, mutta kulutusiässä olevien aikuisten taloudellisen lukutaidon preppaus on jäänyt vähemmälle huomiolle.

Lue

Tulevaisuuden datatalous vaatii yrityksiltä nyt rohkeaa yhteistyötä

B2B-yrityksillä on nyt täydellinen tilaisuus synnyttää uutta, jaettuun dataan perustuvaa liiketoimintaa. Suomella on kaikki edellytykset jopa eurooppalaisen datatalouden mahtimaaksi.

Lue

Ehtivätkö kaikki yritykset mukaan digiloikkaan?

Digitaalisten palveluiden käyttö kasvaa jatkuvasti. Ensimmäisestä digiloikasta myöhästyneillä yrityksillä on vielä hypätä mukaan, uskovat asiantuntijat.

Lue

Organisaation myötätuntoisuus punnitaan haastavina aikoina

Kyky asettua asiakkaan asemaan saa yrityksissä tutkitusti aikaan hyviä tuloksia. Etäaikana myötätunnolla on entistä enemmän merkitystä niin organisaation sisällä kuin ulkoisessa yhteistyössä.

Lue

Korona kurittaa suomalaisia epätasaisesti, mutta luottoa tulevaisuuteen löytyy

Lowellin teettämä maksukykybarometri osoittaa, että eniten säästöjä on eläkeläisillä, suurin usko tulevaisuuteen nuorilla aikuisilla. Tulokset ovat johdonmukaisia, kommentoivat asiantuntijat.

Lue

Korona iskee B2B-markkinaan hitaammin ja monimutkaisemmin

B2B-markkinat ovat säilyttäneet liiketoiminnassaan vakautta ja ennakoivuutta huomattavasti kuluttajamarkkinoita paremmin.

Lue

Professori Vesa Vihriälä: Tarve tukea yrityksiä poistuu jo tänä vuonna

Helsingin yliopiston työelämäprofessori Vesa Vihriälä luopuisi yritysten koronatuista jo tänä vuonna, kun pandemia hellittää ja talous piristyy.

Lue

Elvytys toimi sittenkin: Nähtiinkö pahin konkurssipiikki jo vuosi sitten?

Monen yrityksen lähitulevaisuus on nyt rokotekattavuuden kehityksestä kiinni. Koko vuoden konkurssimäärät saattavat asettua tavanomaiseen.

Lue

Korona-aika nosti asiakastyytyväisyyden uuteen arvoonsa

Haastavina aikoina ihmisläheinen palvelu ja asiakkaan vaikeaan tilanteeseen saatu apu tuntuvat erityisen hyvältä. Tulevaisuudessa yritysten on tunnettava asiakkaidensa odotukset entistä tarkemmin.

Lue

Erääntyneiden saatavien myynti muuttaa luottotappiot tuotoksi

Erääntyneiden saatavien myynti, NPL eli non-performing loans, varmistaa tuoton erääntyneistä saatavista.

Lue

Asiantuntija: Riskienhallinnan pitää olla osa yritystä palaverikäytäntöjä myöten

Toimiva riskienhallinta lähtee yrityksen kulttuurista, muistuttaa yritysten riskienhallinnan asiantuntija Niina Ratsula. Uhkakuvien kääntäminen mahdollisuuksiksi ja oikein tekeminen ovat jokaisen yrityksen kilpailuvaltteja.

Lue

Suomalaiset ovat huonoja säästämään, mutta poikkeusaika voi muuttaa suhtautumista

Suomalaiset eivät perinteisesti säästä puskuria naapurimaiden tapaan. Opettaako korona varautumaan tulevaisuuden kriiseihin?

Lue

Suomalaisten luottamus talouden perinteisiin toimijoihin on pysynyt vahvana

Finanssialan perinteiset instituutiot säilyttävät roolinsa myös tulevaisuudessa. Luottamusta vahvistetaan yhteistyöllä ja vuorovaikutuksella toimintaympäristön kanssa.

Lue

Yrityssaneeraus ja tervehdyttämistoimet ratkaisuksi tilapäisiin maksuvaikeuksiin

Kun yrityksen maksuvaikeudet tunnistetaan ajoissa, konkurssi on mahdollista välttää. Yrityssaneeraus ja tervehdyttämistoimet saattavat elvyttää maksukyvyttömyyteen ajautuneen, yhä elinkelpoisen liiketoiminnan.

Lue

Fellow Finance: Olemme välttäneet pahimmat luottoriskit ajantasaisella datalla

Vertaislainoja tarjoava Fellow Finance turvaa asiakkaiden ja sijoittajien talouden yhä vakaammin Lowellin datan avulla.

Lue

Kriisinsietokyky paranee osaavan luotonhallinnan ansiosta

Luotonhallinnan avulla yritys pystyy varautumaan äkillisiin muutoksiin, niin normaali- kuin poikkeusoloissakin. Paluu kasvu-uralle tapahtuu hyvän liikeidean ja luottamuksen voimin.

Lue

Maksudata paljastaa maksukäyttäytymisen hiljaiset signaalit

Hiljaiset signaalit kertovat muutoksista kuluttajien maksukäyttäytymisessä. Näiden signaalien pohjalta laaditaan ennusteita auttamaan sekä kuluttajaa että myyjäyritystä.

Lue

EK:n Koskentausta: Voimakasta konkurssiaaltoa ei välttämättä tulekaan

Väliaikaisten konkurssilakiin vaikuttavien muutosten on pelätty antaneen tekohengitystä maksukyvyttömille yrityksille. EK:n Lauri Koskentausta kuitenkin uskoo, että lait ovat onnistuneet tavoitteessaan.

Lue

Talousjohtaminen kasvaa kriisin myötä ketterämmäksi, uskoo työelämäprofessori

Tulevaisuuden ennakointi on vaikeampaa kuin koskaan, mutta juuri sitä talousjohtamisen pitää olla. Kriisi tekee parhaimmillaan talousjohtamisesta valmiin suunnanmuutoksiin.

Lue

ALD Automotive: Kassankiertoon merkittävä parannus alle vuodessa

ALD Automotive on kehittänyt Lowellin avulla luotonhallinnan prosesseja ja asiakaspalvelua. Erityiskiitosta saavat asiantuntijuus ja vastuullisuus.

Lue

Näkymätön raha teki kuluttamisesta kiusallisen helppoa

Raha kulkee yhä useammin linjoja pitkin, ja vain harvat kulut maksetaan käteisellä. Digitaaliset maksutavat helpottavat maksamista, mutta pysyykö kuluttajien kyky hallita raha-asioitaan kehityksen mukana?

Lue

Talouden trendit vuonna 2021

Koronan värittämää vuotta seuraa vähintään yhtä mielenkiintoiset ajat. Millaisia odotuksia ja ilmiöitä talouden asiantuntijat arvioivat vuodelle 2021?

Lue

Povaako yrityksen velkaantuminen konkurssia vai kasvua?

Poikkeusaika on vaikuttanut yritysten kassankiertoon ja johtanut velan kasvuun. Velkaan ei pidä suhtautua mustavalkoisesti, muistuttaa pääekonomisti.

Lue

Perintälain väliaikaiset muutokset voivat heikentää yritysten elinvoimaisuutta

Yritysperintään tehdään muutoksia koronan heikentämien yritysten pelastamiseksi. Muutokset on suunniteltu väliaikaisiksi, mutta pitkän aikavälin seuraukset arveluttavat asiantuntijoita.

Lue

Jääkö positiivinen luottorekisteri torsoksi? Kolme asiantuntijaa arvioi

Positiivisesta luottotietorekisteristä on toivottu jo pitkään ratkaisua ylivelkaantumisen kasvuun. Valmistelutyön perusteella uudistus on jäämässä käyttötarkoitukseltaan suppeaksi.

Lue

Mistä yrityksen konkurssissa on kyse, ja mitä velkojan pitää tietää?

Lowell on velkojan edustajana mukana 90 prosentissa suomalaisista konkursseista. Prosessi on vakiintunut, mutta pitkä ja monivaiheinen. Kokosimme perustiedot konkurssista ja sen vaikutuksista yrityksen saataviin.

Lue

Inhimillistä johtajuutta: Se, miten yritys voi sisäisesti, näkyy myös asiakkaille

Asiakaskohtaaminen antaa usein kuvan siitä, millä mallilla yrityksen asiat ovat sisäisesti. Erinomainen asiakaskokemus ei synny hetkessä, vaan rakentuu pitkälle pohjatyölle, uskoo Lowellin uusi tuotantojohtaja Hanna Laaksonen.

Lue

A-lehdet: Osaava luotonhallinnan kumppani nosti asiakaskokemuksen uudelle tasolle

A-lehdillä ja Lowellilla on vuosien yhteinen historia, joka laajeni perinnästä koko luotonhallinnan ulkoistamiseksi. Sen hoidossa A-lehdet luottaa laatuun, näkemykseen ja asiantuntemukseen.

Lue

Tulevaisuusajattelu vahvistaa yrityksen kykyä muutokseen, kun paluuta menneeseen ei ole

Yritykset ovat onnistuneet uudistumaan myös poikkeusoloissa, mutta pitkän aikavälin muutoksiin ja uuden kestävän liiketoiminnan rakentamiseen tarvitaan tulevaisuusajattelua.

Lue

Asiakaspalvelun korkean ratkaisuasteen menestysresepti

Asiakaskokemus lähtee siitä, miten hyvin asiakas saa apua ja miten hänet kohdataan. Nykyään monet haluavat hoitaa asiansa itsepalvelukanavissa. Lopulta asiakaspalvelun menestyksen takaa kuitenkin asiantuntemusta vaativat ihmiskohtaamiset.

Lue

Yritykset valmistautuvat jo kasvuun poikkeusoloista huolimatta

Yrityksissä etsitään nyt keinoja oman talouden tukemiseen lisärahoituksen ja kassankierron tehostamisella. Vaikka epävarmuus voi kasvaa loppuvuotta kohden ja koronan aiheuttamia vajeita paikkaillaan, moni yritys varautuu myös kasvuun ja lykättyjen investointien toteuttamiseen.

Lue

Pelastaako positiivinen luottorekisteri ylivelkaantumiskehityksen?

Positiivisesta luottorekisteristä toivotaan pelastusta ylivelkaantumiseen. Kankeaksi moitittu, maksuhäiriötietoon keskittyvä nykyjärjestelmä on tullut tiensä päähän. Valtiovarainministeriön ylijohtaja Leena Mörttinen muistuttaa, että vaikka tilalle kaavailtu uusi luottorekisteri avaa nykyistä paremman näkymän yksittäisen henkilön tilanteeseen, se ei kuitenkaan poista luotonmyöntäjän vastuuta.

Lue

Älykäs automaatio raivaa aikaa ihmiskohtaamisille

Robotiikka on luotonhallinnassa jo arkipäivää. Lowell kartoittaa älykkään automaation mahdollisuuksia. Älykkään teknologian avulla inhimilliset virheet vähenevät merkittävästi ja riskienhallinta paranee. Kaiken automatisointia ei edes tavoitella, sillä asiantuntemukselle ja ihmiskohtaamisille on paikkansa.

Lue

Vahva luottopolitiikka turvaa toimintaympäristön muutoksessa

Taloudellisesti epävarmoina aikoina ennakoinnin merkitys kasvaa liiketoiminnassa. Poikkeuksellinen vuosi on herättänyt yritykset seuraamaan omantoimintaympäristön muutoksia laajemmin ja vahvistamaan omaa luottopolitiikkaa.

Lue

Satu Huber: Kyky tunnistaa ja kertoa heikkoutensa on hyvän johtajan ominaisuus

Työeläkeyhtiö Elon toimitusjohtaja Satu Huber peräänkuuluttaa johtajilta itsensä tuntemista ja huumoria. Yrityksessä, jossa suhtaudutaan avoimesti uuteen, osataan ennakkoluulottomasti hyödyntää tietoa ja osaamista.

Lue

Tunnekokemus luotsaa luotonhallinnan digitaalisen asiakaspolun kehitystä

Digitaalisen asiakaskokemuksen kehittäminen on keino erottua kilpailijoista. Luotonhallinnan palveluiden kehityksessä on olennaista tietää, koska digitalisoiminen sujuvoittaa asiointia oikeasti ja milloin asiakas todennäköisimmin tarvitsee kontaktia ihmiseen.  

Lue

Velka ei ole häpeä

Julkisessa keskustelussa luotto ja velka mainitaan usein ikävissä yhteyksissä. Oman talouden velkatilannetta monesti myös hävetään. Säästöpankin pääekonomisti muistuttaa, että luotolla on nykyisessä talousjärjestelmässä kuitenkin merkittävä rooli. Nimenomaan luotot ja lainat pitävät talouden rattaat pyörimässä, eikä kaikki velka ole pahasta.

Lue

Luotonhallinnan ulkoistaminen vähensi Ilmarisen luottotappioita viidenneksellä

Reilu 10 vuotta sitten Suomen suurin työeläkeyhtiö Ilmarinen päätti keskittyä entistä enemmän oman toiminnan kehittämiseen, ja päätyi ulkoistamaan luotonhallinnan ammattilaisten käsiin. Vuosien varrella yhteistyö on tiivistynyt ja nykyaikaistunut. Pitkäjänteinen yhteistyö näkyy myös tuloksissa.

Lue

Poikkeustilanne haastaa yrityskultuurin – strategisella otteella rakennetaan kestävä kulttuuri

Koronapandemia tyhjensi toimistot, mutta osoitti, että toimiva organisaatio ei ole sidottu yhteen paikkaan. Kestävää ja houkuttelevaa yrityskulttuuria johdetaan teoilla ja vahvistetaan strategisella kehittämisellä.

Lue

Suomalaisten velkamäärä nousi koronakeväänä ennätyskorkealle

Suomalaisten kuluttajien velkamäärä on noussut ennätyslukemiin. Velkojen kokonaismäärä on lähtenyt uudelleen kasvuun kevään 2020 aikana.

Lue

Tunne asiakkaiden maksukäyttäytyminen - turvaa liikevaihtosi ja ehkäise luottotappiot

Kuluttajien maksukäyttäytymisen ymmärtäminen auttaa luotonmyöntäjää kehittämään liiketoimintaansa. Siihen ei kuitenkaan riitä vain oma data, vaan tarvitaan myös laajempia tilastotietoja.

Lue

Kriisissä piilee mahdollisuus – “Ihmiset alkavat suunnitella talouttaan entistä enemmän ja varautua heilahduksiin”

Poikkeusaika on saanut suomalaiset huolestumaan rahatilanteestaan, mikä näkyy myös kulutuskäyttäytymisessä. Kulutustutkija Terhi-Anna Wilska uskoo, että kriisi voi parantaa ihmisten varautumista talouden heilahteluihin.

Lue

Äkilliset muutokset muokkaavat omaa taloutta, luottamus tulevaisuuteen tukee elpymistä

Poikkeuksellinen kevät osoitti, että suomalaisten taloudellisessa kriisinkestävyydessä on parantamisen varaa. Talous alkaa elpyä, kun kulutusmahdollisuudet lisääntyvät ja luottamus talouteen kasvaa.

Lue

Kuluttajat haluavat kokonaiskuvan taloudestaan joustavasti – digipalvelut lisäävät avoimuutta

Digitaaliset työkalut ovat nykyaikana olennainen osa oman talouden hallintaa. Kuluttajat haluavat luotettavia matalan kynnyksen palveluita, joiden avulla he voivat muodostaa kokonaiskuvan taloustilanteestaan.

Lue

Miten poikkeustilanne vaikuttaa suomalaisten maksu­käyttäytymiseen?

Koronakevät hioi suomalaisten maksukäyttäytymistä ja osin pysyvästi. Kulutus romahti ja digitalisoitui. Käteisen käyttö väheni entisestään.

Lue

Asiakkaan konkurssi saattaa yllättää – luottotappioita voi välttää aktiivisuudella

Asiakkaan tai yhteistyökumppanin konkurssi voi olla hämmentävä tilanne velkojalle. Suomen kokenein konkurssitilanteiden asiantuntijayritys opastaa, miten maksukyvyttömyystilanteessa kannattaa edetä.

Lue

Datalla tehdään nyt tulevaisuusskenaarioita

Kevään poikkeusolojen myötä datan hyödyntämisen fokus on muuttunut. Analytiikka on valjastettu yhä voimakkaammin tukemaan ennakoivaa liiketoiminnan kehitystyötä ja datankäytöstä on tulossa yhä kiinteämpi osa päivittäistyötä.

Lue

Korona horjuttaa yritysten kassavirtaa – datan ajantasaisuus olennaista

Oman toiminnan turvaamisen lisäksi laskuttavilta yrityksiltä kysytään ymmärrystä ja joustoa vaikeassa tilanteessa olevia asiakkaita kohtaan. Selkeä perintäprosessi auttaa sopeuttamaan omaa toimintaa poikkeustilanteissa. 

Lue

Yhtenäinen luotonhallinta tukee yrityksen kestävää kasvua

Johdonmukaiset luotonhallinnan toimintamallit tuovat yritykselle säästöä ja tehostavat myyntiä. 

Lue

Poikkeustilassa korostuu yritysten välinen luottamus

Kassankierron varmistaminen poikkeustilanteen aikana kysyy koko ketjun luottamusta. Vaikka tulevaisuuteen ei voi nähdä, on yrityksessä tärkeää muistaa maltti päätöksenteon yhteydessä.

Lue

Poikkeustilanne vaikuttaa lähes jokaisen kukkaroon – säästöjen merkitys korostuu

Suurella osalla suomalaisista on vain hyvin pieni varakassa pahan päivän varalle. Jos puskuria ei ole, korostuvat tiukassa tilanteessa oman talouden budjetointitaidot. 

Lue

Datan käyttö Lowellilla tähtää maksukäyttäytymisen tarkempaan ennustamiseen

Datan avulla kehitetään uusia palveluita. Luotonhallinnassa arvokkaan datan hyödyntäminen auttaa sekä yrityksiä että loppuasiakkaita. 

Lue

Lowell on toimialansa luotettavin, selviää Taloustutkimuksen tutkimuksessa

Yrityspäättäjät nimesivät Lowellin alan ykkökseksi luotettavuudessa, asiakasymmärryksessä ja hyvässä asiakaspalvelussa, selviää Taloustutkimuksen vuosittaisesta Työelämän päättäjät 2019 -tutkimuksessa.

Lue

Verkkolaskulaki uudistuu keväällä 2020 – mistä on kyse?

Huhtikuussa voimaan tulevan verkkolaskulain tarkoituksena on ohjata yritysten välistä laskutusta sähköiseen muotoon ja yhdenmukaistaa laskutuskäytäntöjä Euroopassa.

Lue

Yhä useammalla suomalaisella on maksuhäiriömerkintä – velkaantumisen pysäyttäminen on yhteinen asia

Asiantuntijoiden mukaan velkaongelmia voidaan ehkäistä poistamalla maksuvaikeuksiin liittyvää häpeää ja ottamalla käyttöön positiivinen luottorekisteri. 

Lue

Mitä tehdä, kun asiakas riitauttaa laskun?

Riitautetun laskun vapaaehtoinen perintä pitää keskeyttää. Mitä laskun riitautus tarkoittaa ja mitä yritys voi tehdä, jos asiakas kiistää maksuvelvollisuutensa?

Lue

Luotolla ostaminen lisääntyy – perintä turvaa yrityksen ja kuluttajan taloutta

Elämme yhä enemmän luottoyhteiskunnassa, sanoo Lowellin varatoimitusjohtaja Seppo Lahtinen. Siksi perintää tarvitaan turvaamaan luottamusta.

Lue

Taloustaidot lisäävät lasten ja nuorten tasa-arvoa

Kotitalouksien ylivelkaantumisen ja maksuhäiriömerkintöjen kasvun myötä on pyritty löytämään keinoja siihen, miten jokainen voi huolehtia omasta taloudestaan paremmin. Myös nuoret toivovat lisää opastusta taloustaitoihin.

Lue

Yhä useampi suomalainen rahoittaa kulutustaan luotolla

Yhä useampi suomalainen elää enenevässä määrin luotolla, selviää Lowellin Maksukykytutkimuksesta. Säästäminen on vähentynyt ja luotosta tullut normaali tapa rahoittaa kulutusta.

Lue

Asiakkaan tarpeet huomioiva perintä on osa hyvää asiakaspalvelua

Perintä on luonnollinen osa luottoyhteiskuntaa. Kuluttajasaatavien perinnässä yritys kohtaa erilaisissa elämäntilanteissa olevia ihmisiä, jolloin korostuu kyky kohdata asiakkaat inhimillisesti.

Lue

Kuluttajien velkamäärän kasvu näkyy yritysten luottotappioissa

Yksittäisen kuluttajan velkamäärä Lowellilla on 1,5-kertaistunut kahdessa vuodessa. Velkamäärän kasvu vaikuttaa kuluttajan maksukykyyn, mutta myös maksujen kotiutumiseen laskuttavan yrityksen näkökulmasta. 

Lue

Reijo Karhinen: Asiakas on uudistumisen tärkein kirittäjä

Arvoketjujen ymmärtäminen ja asiakaskokemuksen johtaminen luotsaavat tulevaisuuden menestyjäyrityksiä eteenpäin, vakuuttaa vuorineuvos Reijo Karhinen. 

Lue

Datan jalostaminen tekee palveluista arvokkaita yritykselle ja asiakkaalle

Luottoyhteiskuntaa rakennetaan hyödyntämällä reaaliaikaista dataa ja kehittämällä palveluita, jotka tuovat lisäarvoa niin yrityksille kuin kuluttajille. Avainasemassa on kuluttajien luottamus datan vastuulliseen käyttöön ja lisäarvoa tuottaviin palveluihin.

Lue

Palvelumuotoilu kannattaa valjastaa yrityksen kasvun ajuriksi

Palvelumuotoiluun kuuluva kokeileminen voi muuttaa yrityksen käsitystä asiakkaistaan ja itsestään. Siksi strategista kilpailuetua tavoitteleva yritys pohjaa päätöksensä tietoon ja valjastaa muotoiluajattelun koko yrityksen voimavaraksi. Mutta mitä muotoiluajattelun omaksuminen vaatii yritykseltä?

Lue

Asuntolainan velkakatto rankaisisi nuoria, yksinasujia ja pääkaupunkiseutua

Velkakaton toivotaan hillitsevän suomalaisten velkaantumista. Syksyllä annettu velkakattoehdotus ei kuitenkaan huomioi alueellisia eroja tai erilaisia elämäntilanteita. Tuoreen maksukykytutkimuksen mukaan neljä kymmenestä kuluttajasta uskoo, että velkakatto estäisi nykyistä vastaavan asunnon ostamisen. Erityisesti vaikeuksia olisi pääkaupunkiseudulla, nuorilla ja yhden hengen kotitalouksilla.

Lue

Miten onnistut saatavienhallinnan ulkoistamisessa? Case Verifone

Onnistuneen ulkoistamisen kulmakiviä ovat huolellinen suunnittelu, hyvä sisäinen viestintä ja projektinhallinta sekä sujuva yhteistyö. Verifone ulkoisti saatavienhallinnan ja muutosprojektista tuli yrityksen onnistuneimpia hankkeita.

Lue

E-lasku maksetaan tunnollisemmin kuin paperinen

Nykyään lähes joka toinen lasku on e-lasku, ilmenee tuoreesta Lowell Analyysista. Siirtyminen e-laskun käyttämiseen on etu kuluttajalle ja yritykselle. Sähköinen lasku menee myös suurella varmuudella perille.

Lue

API-vallankumous on täällä! Ohjelmistorajapinnat muuttavat yritysten liiketoimintamalleja

Kaikki nykyaikainen ohjelmistokehitys perustuu rajapintoihin. Puhutaan API-taloudesta. APIt ovat nykyliiketoiminalle merkityksellisiä, ja niitä käytetään enenevässä määrin myös osana luotonhallinnan ja laskutuksen palveluita.

Lue

Anssi Rantanen: Yrityksen kestävään kasvuun kuuluu epäonnistuminen

Oikeanlainen kasvuun tähtäävä asenne voi lähteä yhdestä työntekijästä tai tiimistä, sanoo kasvumarkkinoinnin maailmanluokan asiantuntija Anssi Rantanen. 

Lue

Ylinen: Luottoyhteiskuntaa kehitetään datalla ja vastuullisuudella

Lowellia vie eteenpäin vastuullisuus, näkemyksellisyys ja tietoon pohjautuvat ratkaisut. Datan ymmärtäminen ja hyödyntäminen ihmisten parhaaksi pysyvät Lowellin ytimessä uuden toimitusjohtajan myötä.

Lue

Mistä velkajärjestelyssä on kyse?

Velkajärjestelyn tarkoituksena on saattaa maksuvaikeuksiin joutunut henkilö takaisin yhteiskunnan täysivaltaiseksi jäseneksi. Mitä yrityksen on hyvä tietää prosessista? Lowellin lakimiehet Joanna Kollanus-Lehto ja Anni Haane avaavat velkajärjestelymenettelyn perusteita ja vaiheita pähkinänkuoressa. 

Lue

Kun luottopäätös on tehty, riskienhallinta hankaloituu

Yritysten välinen luotollinen kaupankäynti on tasapainoilua myynnin kasvattamisen ja luottotappioiden minimoimisen välillä. Parhaat luottopäätökset syntyvät monipuolisen datan avulla.

Lue

Profit uudistuu - nykyaikainen kattaus talouden ilmiöitä ja ratkaisuja

Lowellin oma media Profit uudistuu. Jatkossa Lowellin talousmedia Profit tarjoaa lukijoilleen entistä monipuolisemman kattauksen alan ykkösasiantuntijoiden näkemyksiä, ajankohtaisia luotonhallinnan ilmiöitä ja talouteen vaikuttavia trendejä.

Lue

Mitä etua luotonhallinnan ulkoistamisesta on yritykselle?

Koko laskun elinkaari on mahdollista ulkoistaa. Kokonaisvaltainen ulkoistaminen vapauttaa yrityksen resursseja omaan ydinosaamiseen.

Lue

Maksupalvelu-uudistus PSD2 kehittää digitaloutta ja parantaa turvallisuutta

Pankit ja muut maksupalveluiden tarjoajat käyvät läpi suurinta uudistustaan pitkään aikaan. Uusi PSD2-maksupalveludirektiivi astui voimaan jo tammikuussa 2018, mutta siirtymäaika jatkuu vuoden 2019 syksyyn asti.

Lue

Sähköinen laskutus on lomalla huoleton valinta

E-laskut maksetaan selvästi varmemmin ajallaan kuin paperiset tai sähköpostiin saapuneet laskut. Jos laskusi tuppaavat unohtumaan tai maksaminen venyy, valitse maksutavaksi e-lasku. E-lasku varmistaa, etteivät maksut jää viipymään lomareissujenkaan aikana.

Lue

Ripeä lasku­tus­pro­sessi pitää kassan kunnossa

Sähköyhtiö Lännen Omavoimalle kitkaton kassankierto on menestyksen avaintekijä. Yhtiö päätti ulkoistaa koko prosessin ja keskittää resurssinsa vastaamaan energiatoimialan murrokseen.

Lue

Mobii­li­mak­sa­misen kirjo kasvaa

Puhelimella maksaminen yleistyy Suomessa, tosin muita Pohjoismaita verkkaisemmin. Palveluntarjoajat kilpailevat nyt kuluttajista. Tuleva PSD2-direktiivi lisännee maksutapoja entisestään.

Lue

Helppo ja aina auki – luoton­hal­linnan palve­lu­ka­na­vassa asiointi sujuu

Lowellin Access-palvelussa yritys näkee laskutuksen ja perinnän kokonaistilanteet yhdellä silmäyksellä. Palvelu-uudistuksen yhteydessä on satsattu turvallisuuteen ja mahdollistettu joustavammat käyttöoikeudet.

Lue

Kesä herättää huijarit – vale­las­kuihin langetaan loma-aikaan

Käyttäjätunnukset ja salasanat joutuvat rikollisiin käsiin yleensä sähköpostihuijausten ja valesivustojen kautta. Milloin huijausta on syytä epäillä?

Lue

Kun vuokra­lainen ei maksa – näin häätöprosessi etenee

Vuokralaisen häätö vaatii tiettyjen perusasioiden tuntemista, jotta prosessi sujuu säännösten mukaan ilman turhia viivytyksiä ja kustannuksia. Oman käden oikeutta ei saa käyttää.

Lue

Uusi raja­pinta vauh­dittaa lasku­tuksen verk­ko­pal­ve­luiden kehitystä

Ohjelmointirajapinta on toimiva nykyaikainen ratkaisu, kun tietoa halutaan jakaa helposti erilaisten järjestelmien välillä. Kesäkuun alussa julkaistavan Lowellin uuden ja monipuolisen rajapinnan avulla yrityksen on helppo kehittää laskutuksen verkkopalveluitaan.

Lue

Yhä useampi kaipaa verk­ko­pal­velua arjen avuksi – velka-asiat hoituvat Oma Lowel­lissa

Verkkoasiointi on suomalaisille luonnollinen tapa toimia. Suosio ei ole yllätys, sillä verkkopalveluissa välttyy turhalta jonottamiselta ja voi asioida itselle sopivaan aikaan. Lowellin verkkopalvelussa voi hoitaa velka-asioitaan monipuolisesti ympäri vuorokauden.

Lue

Velan lopul­lisen vanhe­ne­misen siirtymäaika päättyy

Velan lopullista vanhentumista koskevan lain siirtymäaika päättyy vuoden 2019 lopussa. Siirtymäajan päättyminen ei edellytä yrityksiltä toimenpiteitä Lowellin suuntaan.

Lue

Hallittu luot­tois­tu­minen tukee talous­kasvua

Luottojen määrän kasvu jatkunee tulevinakin vuosina. Kehitys tukee taloutta, mutta luottoyhteiskunnan kehityksen myötä yritysten on syytä varautua myös kuluttajien luotonsaantia rajoittavaan sääntelyyn.

Lue

Vuokra­laisen valinta on vuokra­nan­tajan tärkein päätös

Vuokratoimialan murros tarkoittaa vuokranantajalle uudenlaista toimintaympäristöä mahdollisuuksineen, mutta myös riskeineen. Vuokralaisen maksukyvystä voi varmistua huolellisella suunnittelulla.

Lue

MyData – mihin omaa dataa voi käyttää?

Kuluttajan on tulevaisuudessa voitava vaikuttaa oman datansa käyttöön, linjaa Antti ”Jogi” Poikola. Omien tietojen hallinta auttaa kuluttajaa valitsemaan paremmin. Yrityksille se on bisnesmahdollisuus.

Lue

Kuolinpesä ja kuolinpesän velat – kuka vastaa vainajan velasta?

Ihmisen kuolema ei yleensä lakkauta automaattisesti velka- ja sopimussuhdetta. Kun ihminen kuolee, velat siirtyvät kuolinpesälle, josta ne maksetaan ennen perinnönjakoa.

Lue

Johan Agerman: Lowell haluaa pysyä inno­voinnin huipulla

Lowellin Nordic-liiketoiminta-alueen uusi toimitusjohtaja luottaa Pohjoismaiden kasvumahdollisuuksiin.

Lue

Etäoperointi takaa, että resurssit riittävät kiireessäkin

Laskutuksen etäoperointi on helppo tapa keventää ja ulkoistaa laskutusta. Palvelu sopii yritykselle, jonka laskutusvolyymi on suuri tai jonka laskujen määrä vaihtelee sesongin mukaan.

Lue

Auto­maat­tinen saldo­kysely helpottaa velka­neu­vonnan ruuhkia

Lowell tarjoaa ensimmäisenä Suomessa velkaneuvojien käyttöön palvelun, josta velallisen tiedot saa nopeasti ja automaattisesti. Saldokyselypalvelu vapauttaa velkaneuvojan aikaa asiakkaalle.

Lue

Vuokranantaja: näin vuokralaisen valinta onnistuu

Oikean vuokralaisen valinta mahdollistaa kiinteistö- ja asuntosijoittajalle vakaat tuotot ja pitkäaikaiset vuokrasuhteet, joten panostaminen laadukkaaseen toimintamalliin kannattaa.

Lue

Monipuolinen data parantaa luottopäätöksiä ja liiketoiminnan ennustettavuutta

Kun luotonantajalla on monipuolista tietoa lainanhakijan tai vaikkapa sähkösopimuksen hakijan maksutiedoista, voidaan tarjota hakijan maksukyvylle sopivin palvelu.

Lue

5 vinkkiä laadukkaampaan luotonantoon

 Hyvin rakennettu ja toteutettu luottopolitiikka minimoi luottotappiot ja maksimoi myynnin maksaville asiakkaille. Yrityksen maksukyky kannattaa selvittää hiukan pintaa syvemmältä.

Lue

Maksumuistutus lisää asiakastyytyväisyyttä

Jos maksu myöhästyy, asiakkaaseen ollaan usein yhteydessä vasta perinnän kautta. Kontakti-palvelulla asiakasta muistutetaan hyvässä hengessä heti eräpäivän ylittyessä, jolloin asiakastyytyväisyys kasvaa ja myyntisaamisten kiertoaika nopeutuu.

Lue

Iso osa vuokrien perintätoimen­piteistä on vältettävissä

Valtaosa perintään edenneistä vuokrasaatavista on oikeilla toimenpiteillä hoidettavissa kokonaan ilman perintää. Vuokralaisten maksuhaasteisiin kannattaa kuitenkin puuttua pikaisesti, jotta vaikea tilanne ei pahene entisestään.

Lue

Vastuullinen luotonanto on reilu ratkaisu kaikille

 Nykyään yhä useampi ostotilanne perustuu luotonottamiseen. Myös luotontarjoajien määrä on kasvussa, ja suomalaiset velkaantuvat entistä useammin. Nykyteknologia tarjoaa oivan kasvualustan luotonhallintaa helpottavien palvelujen kehittymiselle. Lowell haluaa esimerkillään ja palveluillaan näyttää, että myös vastuullisuus luotonhallinnassa auttaa sekä ihmisiä että yrityksiä.

Lue

Mikä on oikea aika perinnän aloittamiseen?

 Eräpäivästä ehtii kulua keskimäärin yli kuukausi, ennen kuin laskun perintä aloitetaan. Nopeammasta laskutusprosessista hyötyisivät sekä laskuttaja että laskun maksaja.

Lue

Toimi näin, jos yritys jättää vuokrat maksamatta

Yrityksen maksamatta jääneiden vuokrien perintään on keinonsa, mutta entä jos vuokralainen joutuu konkurssiin tai yrityssaneeraukseen?

Lue

Katri Saarikivi: Tunteet ohjaavat päätöksentekoa myös bisneksessä

Empatia ja tunteet vaikuttavat tiimien työskentelyyn, johtamiseen ja asiakasvuorovaikutukseen enemmän kuin uskotaan. Rationaalisuus  karisee etenkin päätöksiä tehtäessä, aivotutkija kertoo.
Lue

Professori Vesa Puttonen kannustaa ryhtymään uudistuksiin

 Epävarmat talousnäkymät, rakenteellinen jäykkyys ja vanheneva väki haastavat taloudellista toimintaympäristöä. Hidas kasvu johtuu osittain huonosta tuurista, mutta talouden kehitys vaatii ketteryyttä.

Lue

Tunne asiakkaasi – kohtaa erilaiset asiakastyypit oikein

Hyvä tapa personoida asiakaspalvelua on tunnistaa asiakkaiden erilaisia käyttäytymismalleja ja tuntea niihin sopivat vuorovaikutuksen keinot. Silloin palvelutilanteessa on helpompi löytää oikeat sanat ja palvella asiakasta henkilökohtaisemmin.

Lue

Tunnista erilaiset asiakkaat – varmista positiivinen asiakaskokemus

Kun asiakkaan kohtaaminen onnistuu, asiat etenevät ja liiketoiminta kukoistaa. Lowellin Katri Oksanen kertoo, kuinka asiakkaan tarpeet ja hankalatkin tunteet kohdataan asiakaspalvelussa onnistuneesti.

Lue

Laskutuslisä ohjaa asiakasta paperilaskusta e‑laskuun

Helppo e-lasku on yhä useammin tavallisin tapa maksaa, ja verkossa laskut myös maksetaan paremmin ajallaan. Paperilaskun laskutuslisä kasvattaa tehokkaasti sähköisen laskutuksen osuutta. Kohtuullinen lisä on 2–3 euroa.

Lue

Löytääkö paperilasku perille muuttuvilla postimarkkinoilla?

Digitalisaatio myllää perinteistä postinjakelua ja haastaa jakeluyhtiöitä parempaan palveluun. Laskujen jakelussa kilpailuvalteiksi ovat nousemassa nopeus ja mahdollisuus seurata laskun perillemenoa.

Lue

Positiivinen luottorekisteri luodaan tulorekisterin kylkeen

 Vuosikymmenet Suomeen kaavailtu positiivinen luottorekisteri on käytössä vuonna 2023, jos syyskuun alussa julkistettu selvitys etenee rivakasti.

Lue

Talousasioiden opettamiseen tarvitaan koko kylä

Nuoren talouskäyttäytymisen viitoittamiseen tarvitaan kotia, koulua ja yrityksiä. Raha-asioiden hoidossa käytännön kokemus on yleensä paras opettaja, Lowellin toimitusjohtaja Tuija Keronen pohtii.

Lue

E-lasku toimii kaikkien eduksi, mutta asiakkaat hyljeksivät – nämä e-laskukampanjat toimivat

Kustannustehokkaisiin e-laskuihin siirtyminen on asiakkaan käsissä. Kampanjoilla e-laskun hyötyjä voi korostaa.

Lue

Uusi verkkolaskuosoitteisto palvelee laskuttajaa paremmin

Toukokuussa 2018 TIEKE päivitti vanhan verkkolaskuosoitteistonsa sisällön uuteen verkkopalveluun. Päivitetty osoitteisto palvelee nyt laskuttajaa aiempaa paremmin. Tarkoitus on helpottaa myös yritysten pääsyä omiin tietoihinsa.

Lue

Mitä reskontranhoitajan pitää tietää perinnästä?

Reskontranhoito pitää sisällään ison määrän työvaiheita ja -tehtäviä, joitka hoidetaan paljolti automaation avulla. Myyntireskontranhoitaja on usein avainhenkilö maksamattomien saatavien seurannassa, silloinkin kuin perintää hoitaa yhteistyökumppanina perintätoimisto.

Lue

Kun asiakas kiistää velan – ”En aio maksaa tätä!”

Jos asiakas kiistää velvollisuutensa maksaa lasku, maksun perintää ei pidä jatkaa – ellei kiistäminen sitten ole selvästi perusteeton. Vaikka yritys pitäisi asiakkaan kertomaa täysin tuulesta temmattuna, se ei tee väitteestä perätöntä.

Lue

Perintä ei ole ikuista – velka vanhenee 20 vuodessa

Suomessa on tehty paljon töitä sen eteen, että velalliset selviytyisivät veloistaan ja voisivat jatkaa puhtaalta pöydältä. Samalla velkojen vanhentumissäännöistä on tehty varsin monimutkaisia, kirjoittaa Maija Karskela.  

Lue

10 asiaa, joita et tiennyt Lowellista

Lindorff Suomen on maaliskuusta lähtien omistanut Lowell, yksi Euroopan johtavista luotonhallinnan palveluyrityksistä. Lokakuussa myös Lindorffin nimi vaihtuu Suomessa Lowelliksi.

Lue

PSD2 kannustaa pankkeja kehittymään ja lisää asiakaslähtöisyyttä

Finanssialalla on tapahtumassa suurin yksittäinen muutos aikoihin. Uuden PSD2-maksupalveludirektiivin myötä pankit joutuvat avaamaan infrastruktuurinsa muille palveluntarjoajille – kuluttajan eduksi, kolme asiantuntijaa uskovat.

Lue

Tarkista tämä: onko viivästyskorko laskullasi oikein?

Kun laskun eräpäivästä on sovittu etukäteen, viivästyskorko alkaa juosta eräpäivästä. Jos näin ei ole tehty, asiakkaan velvollisuus viivästyskoron maksamiseen alkaa 30 päivää laskun lähettämisestä. Erityisesti silloin on tärkeää, että viivästyskorosta annetaan laskulla oikeat ja täsmälliset tiedot.

Lue

Hankala asiakas, hyvä asiakaspalvelu – palvele asiakasta hyvin vaikeissakin tilanteissa

Asiakaspalvelijat kohtaavat vaikeita tilanteita, mutta joihinkin aiheisiin liittyy negatiivisia tunteita ja ristiriitoja useammin kuin toisiin. Näillä eväillä onnistut, kun linjoilla on hankala asiakas.

Lue

Hyvä palvelu kuuluu äänestä – asiakaskokemusta voi parantaa äänenkäytöllä

Rauhallinen, selkeä ja myönteinen puhetapa on puhelimessa asioivan tärkein työkalu. Äänenkäyttö on asia, jota voi harjoitella: kukaan ei ole äänensä vanki.

Lue

Selvitys: Tarvitsemmeko positiivisen luottorekisterin?

Oikeusministeriö käynnisti joulukuun alussa selvityksen, jossa arvioidaan positiivisen luottorekisterin perustamisen vaikutuksia. Tulosten perusteella päätetään, aletaanko Suomessa uudistaa nykyistä luottotietojärjestelmää.

Lue

6 tapaa tehostaa sähköpostilaskutusta

Sähköpostiin toimitettavilla laskuilla on monia sähköisen laskutuksen etuja, mutta tehokkuus puuttuu. Sähköpostilaskujen maksamista voi tukea ainakin näillä kuudella keinolla.

Lue

Digitaaliset laskut nopeuttavat kassavirtaa todistetusti

Digitaalisella laskulla on monia etuja laskuttajalle: asiakkaat maksavat verkkolaskut säntillisemmin kuin paperilaskut, ja laskujen lähettäminen on halvempaa. Paperilaskuista on pitänyt päästä eroon jo pitkään. Apuun tulevat nyt uudet sovellukset.

Lue

Työtä saava voi lykätä palkan ulosmittausta

Työtä saava ulosottovelallinen voi jatkossa pitää palkan kokonaan itsellään ensimmäisten kuukausien ajan. Ulosottokaareen ehdotetulla muutoksella on tarkoitus kannustaa ihmisiä työhön ulosotosta riippumatta.

Lue

Artikkelit aihealuettain