Sosiaalinen vastuu vaatii yritykseltä läpinäkyvyyttä ja pitkäjänteisyyttä

Vastuullisuuskeskustelu on arkipäiväistynyt, mutta kunnianhimoinen muutoksen teko vaatii strategisen ja pitkäjänteisen asenteen. Perintäalan tiukka sääntely ja lait tukevat vastuullisuutta.

Lue

Aalto-yliopiston tutkimus: Matala koulutus ja perhetausta altistavat maksuhäiriömerkinnöille

Tuoreen tutkimuksen mukaan merkittävin maksuhäiriömerkintään johtava taustamuuttuja on matala koulutus. Ensimmäistä maksuhäiriömerkintää seuraa usein toinen ja kolmas merkintä.

Lue

Suomalaisten velkaantuminen jatkaa kasvuaan

Velkamäärien kasvu on kiihtynyt Suomessa viime vuosina. Yritysten velkamäärät ovat jo kolme kertaa suuremmat kuin vuonna 2017. Konkurssimäärät ovat silti pysyneet kohtuullisina.

Lue

Verkkohuijarien ansat yrityksille yhä ovelampia

Yrityksiin kohdistuvat huijaukset ovat monimutkaistuneet ja petostyyppien kirjo kasvanut. Lomakaudet ovat yhä verkkohuijareiden kulta-aikaa.

Lue

Aikuisten heikko talouslukutaito jää liian usein vähälle huomiolle

Suomalaisten puutteellisiin taloustaitoihin ja ylivelkaantumiseen puututaan nyt kansallisilla hankkeilla. Suomessa on viime vuodet lisätty nuorten talousopetusta, mutta kulutusiässä olevien aikuisten taloudellisen lukutaidon preppaus on jäänyt vähemmälle huomiolle.

Lue

Tulevaisuuden datatalous vaatii yrityksiltä nyt rohkeaa yhteistyötä

B2B-yrityksillä on nyt täydellinen tilaisuus synnyttää uutta, jaettuun dataan perustuvaa liiketoimintaa. Suomella on kaikki edellytykset jopa eurooppalaisen datatalouden mahtimaaksi.

Lue

Ehtivätkö kaikki yritykset mukaan digiloikkaan?

Digitaalisten palveluiden käyttö kasvaa jatkuvasti. Ensimmäisestä digiloikasta myöhästyneillä yrityksillä on vielä hypätä mukaan, uskovat asiantuntijat.

Lue

Organisaation myötätuntoisuus punnitaan haastavina aikoina

Kyky asettua asiakkaan asemaan saa yrityksissä tutkitusti aikaan hyviä tuloksia. Etäaikana myötätunnolla on entistä enemmän merkitystä niin organisaation sisällä kuin ulkoisessa yhteistyössä.

Lue

Korona kurittaa suomalaisia epätasaisesti, mutta luottoa tulevaisuuteen löytyy

Lowellin teettämä maksukykybarometri osoittaa, että eniten säästöjä on eläkeläisillä, suurin usko tulevaisuuteen nuorilla aikuisilla. Tulokset ovat johdonmukaisia, kommentoivat asiantuntijat.

Lue

Korona iskee B2B-markkinaan hitaammin ja monimutkaisemmin

B2B-markkinat ovat säilyttäneet liiketoiminnassaan vakautta ja ennakoivuutta huomattavasti kuluttajamarkkinoita paremmin.

Lue

Professori Vesa Vihriälä: Tarve tukea yrityksiä poistuu jo tänä vuonna

Helsingin yliopiston työelämäprofessori Vesa Vihriälä luopuisi yritysten koronatuista jo tänä vuonna, kun pandemia hellittää ja talous piristyy.

Lue

Elvytys toimi sittenkin: Nähtiinkö pahin konkurssipiikki jo vuosi sitten?

Monen yrityksen lähitulevaisuus on nyt rokotekattavuuden kehityksestä kiinni. Koko vuoden konkurssimäärät saattavat asettua tavanomaiseen.

Lue

Korona-aika nosti asiakastyytyväisyyden uuteen arvoonsa

Haastavina aikoina ihmisläheinen palvelu ja asiakkaan vaikeaan tilanteeseen saatu apu tuntuvat erityisen hyvältä. Tulevaisuudessa yritysten on tunnettava asiakkaidensa odotukset entistä tarkemmin.

Lue

Erääntyneiden saatavien myynti muuttaa luottotappiot tuotoksi

Erääntyneiden saatavien myynti, NPL eli non-performing loans, varmistaa tuoton erääntyneistä saatavista.

Lue

Asiantuntija: Riskienhallinnan pitää olla osa yritystä palaverikäytäntöjä myöten

Toimiva riskienhallinta lähtee yrityksen kulttuurista, muistuttaa yritysten riskienhallinnan asiantuntija Niina Ratsula. Uhkakuvien kääntäminen mahdollisuuksiksi ja oikein tekeminen ovat jokaisen yrityksen kilpailuvaltteja.

Lue

Suomalaiset ovat huonoja säästämään, mutta poikkeusaika voi muuttaa suhtautumista

Suomalaiset eivät perinteisesti säästä puskuria naapurimaiden tapaan. Opettaako korona varautumaan tulevaisuuden kriiseihin?

Lue

Suomalaisten luottamus talouden perinteisiin toimijoihin on pysynyt vahvana

Finanssialan perinteiset instituutiot säilyttävät roolinsa myös tulevaisuudessa. Luottamusta vahvistetaan yhteistyöllä ja vuorovaikutuksella toimintaympäristön kanssa.

Lue

Yrityssaneeraus ja tervehdyttämistoimet ratkaisuksi tilapäisiin maksuvaikeuksiin

Kun yrityksen maksuvaikeudet tunnistetaan ajoissa, konkurssi on mahdollista välttää. Yrityssaneeraus ja tervehdyttämistoimet saattavat elvyttää maksukyvyttömyyteen ajautuneen, yhä elinkelpoisen liiketoiminnan.

Lue

Fellow Finance: Olemme välttäneet pahimmat luottoriskit ajantasaisella datalla

Vertaislainoja tarjoava Fellow Finance turvaa asiakkaiden ja sijoittajien talouden yhä vakaammin Lowellin datan avulla.

Lue

Kriisinsietokyky paranee osaavan luotonhallinnan ansiosta

Luotonhallinnan avulla yritys pystyy varautumaan äkillisiin muutoksiin, niin normaali- kuin poikkeusoloissakin. Paluu kasvu-uralle tapahtuu hyvän liikeidean ja luottamuksen voimin.

Lue

Maksudata paljastaa maksukäyttäytymisen hiljaiset signaalit

Hiljaiset signaalit kertovat muutoksista kuluttajien maksukäyttäytymisessä. Näiden signaalien pohjalta laaditaan ennusteita auttamaan sekä kuluttajaa että myyjäyritystä.

Lue

EK:n Koskentausta: Voimakasta konkurssiaaltoa ei välttämättä tulekaan

Väliaikaisten konkurssilakiin vaikuttavien muutosten on pelätty antaneen tekohengitystä maksukyvyttömille yrityksille. EK:n Lauri Koskentausta kuitenkin uskoo, että lait ovat onnistuneet tavoitteessaan.

Lue

Talousjohtaminen kasvaa kriisin myötä ketterämmäksi, uskoo työelämäprofessori

Tulevaisuuden ennakointi on vaikeampaa kuin koskaan, mutta juuri sitä talousjohtamisen pitää olla. Kriisi tekee parhaimmillaan talousjohtamisesta valmiin suunnanmuutoksiin.

Lue

ALD Automotive: Kassankiertoon merkittävä parannus alle vuodessa

ALD Automotive on kehittänyt Lowellin avulla luotonhallinnan prosesseja ja asiakaspalvelua. Erityiskiitosta saavat asiantuntijuus ja vastuullisuus.

Lue

Näkymätön raha teki kuluttamisesta kiusallisen helppoa

Raha kulkee yhä useammin linjoja pitkin, ja vain harvat kulut maksetaan käteisellä. Digitaaliset maksutavat helpottavat maksamista, mutta pysyykö kuluttajien kyky hallita raha-asioitaan kehityksen mukana?

Lue

Talouden trendit vuonna 2021

Koronan värittämää vuotta seuraa vähintään yhtä mielenkiintoiset ajat. Millaisia odotuksia ja ilmiöitä talouden asiantuntijat arvioivat vuodelle 2021?

Lue

Povaako yrityksen velkaantuminen konkurssia vai kasvua?

Poikkeusaika on vaikuttanut yritysten kassankiertoon ja johtanut velan kasvuun. Velkaan ei pidä suhtautua mustavalkoisesti, muistuttaa pääekonomisti.

Lue

Perintälain väliaikaiset muutokset voivat heikentää yritysten elinvoimaisuutta

Yritysperintään tehdään muutoksia koronan heikentämien yritysten pelastamiseksi. Muutokset on suunniteltu väliaikaisiksi, mutta pitkän aikavälin seuraukset arveluttavat asiantuntijoita.

Lue

Jääkö positiivinen luottorekisteri torsoksi? Kolme asiantuntijaa arvioi

Positiivisesta luottotietorekisteristä on toivottu jo pitkään ratkaisua ylivelkaantumisen kasvuun. Valmistelutyön perusteella uudistus on jäämässä käyttötarkoitukseltaan suppeaksi.

Lue

Mistä yrityksen konkurssissa on kyse, ja mitä velkojan pitää tietää?

Lowell on velkojan edustajana mukana 90 prosentissa suomalaisista konkursseista. Prosessi on vakiintunut, mutta pitkä ja monivaiheinen. Kokosimme perustiedot konkurssista ja sen vaikutuksista yrityksen saataviin.

Lue

Inhimillistä johtajuutta: Se, miten yritys voi sisäisesti, näkyy myös asiakkaille

Asiakaskohtaaminen antaa usein kuvan siitä, millä mallilla yrityksen asiat ovat sisäisesti. Erinomainen asiakaskokemus ei synny hetkessä, vaan rakentuu pitkälle pohjatyölle, uskoo Lowellin uusi tuotantojohtaja Hanna Laaksonen.

Lue

A-lehdet: Osaava luotonhallinnan kumppani nosti asiakaskokemuksen uudelle tasolle

A-lehdillä ja Lowellilla on vuosien yhteinen historia, joka laajeni perinnästä koko luotonhallinnan ulkoistamiseksi. Sen hoidossa A-lehdet luottaa laatuun, näkemykseen ja asiantuntemukseen.

Lue

Tulevaisuusajattelu vahvistaa yrityksen kykyä muutokseen, kun paluuta menneeseen ei ole

Yritykset ovat onnistuneet uudistumaan myös poikkeusoloissa, mutta pitkän aikavälin muutoksiin ja uuden kestävän liiketoiminnan rakentamiseen tarvitaan tulevaisuusajattelua.

Lue

Asiakaspalvelun korkean ratkaisuasteen menestysresepti

Asiakaskokemus lähtee siitä, miten hyvin asiakas saa apua ja miten hänet kohdataan. Nykyään monet haluavat hoitaa asiansa itsepalvelukanavissa. Lopulta asiakaspalvelun menestyksen takaa kuitenkin asiantuntemusta vaativat ihmiskohtaamiset.

Lue

Yritykset valmistautuvat jo kasvuun poikkeusoloista huolimatta

Yrityksissä etsitään nyt keinoja oman talouden tukemiseen lisärahoituksen ja kassankierron tehostamisella. Vaikka epävarmuus voi kasvaa loppuvuotta kohden ja koronan aiheuttamia vajeita paikkaillaan, moni yritys varautuu myös kasvuun ja lykättyjen investointien toteuttamiseen.

Lue

Pelastaako positiivinen luottorekisteri ylivelkaantumiskehityksen?

Positiivisesta luottorekisteristä toivotaan pelastusta ylivelkaantumiseen. Kankeaksi moitittu, maksuhäiriötietoon keskittyvä nykyjärjestelmä on tullut tiensä päähän. Valtiovarainministeriön ylijohtaja Leena Mörttinen muistuttaa, että vaikka tilalle kaavailtu uusi luottorekisteri avaa nykyistä paremman näkymän yksittäisen henkilön tilanteeseen, se ei kuitenkaan poista luotonmyöntäjän vastuuta.

Lue

Älykäs automaatio raivaa aikaa ihmiskohtaamisille

Robotiikka on luotonhallinnassa jo arkipäivää. Lowell kartoittaa älykkään automaation mahdollisuuksia. Älykkään teknologian avulla inhimilliset virheet vähenevät merkittävästi ja riskienhallinta paranee. Kaiken automatisointia ei edes tavoitella, sillä asiantuntemukselle ja ihmiskohtaamisille on paikkansa.

Lue

Vahva luottopolitiikka turvaa toimintaympäristön muutoksessa

Taloudellisesti epävarmoina aikoina ennakoinnin merkitys kasvaa liiketoiminnassa. Poikkeuksellinen vuosi on herättänyt yritykset seuraamaan omantoimintaympäristön muutoksia laajemmin ja vahvistamaan omaa luottopolitiikkaa.

Lue

Satu Huber: Kyky tunnistaa ja kertoa heikkoutensa on hyvän johtajan ominaisuus

Työeläkeyhtiö Elon toimitusjohtaja Satu Huber peräänkuuluttaa johtajilta itsensä tuntemista ja huumoria. Yrityksessä, jossa suhtaudutaan avoimesti uuteen, osataan ennakkoluulottomasti hyödyntää tietoa ja osaamista.

Lue

Tunnekokemus luotsaa luotonhallinnan digitaalisen asiakaspolun kehitystä

Digitaalisen asiakaskokemuksen kehittäminen on keino erottua kilpailijoista. Luotonhallinnan palveluiden kehityksessä on olennaista tietää, koska digitalisoiminen sujuvoittaa asiointia oikeasti ja milloin asiakas todennäköisimmin tarvitsee kontaktia ihmiseen.  

Lue

Velka ei ole häpeä

Julkisessa keskustelussa luotto ja velka mainitaan usein ikävissä yhteyksissä. Oman talouden velkatilannetta monesti myös hävetään. Säästöpankin pääekonomisti muistuttaa, että luotolla on nykyisessä talousjärjestelmässä kuitenkin merkittävä rooli. Nimenomaan luotot ja lainat pitävät talouden rattaat pyörimässä, eikä kaikki velka ole pahasta.

Lue

Luotonhallinnan ulkoistaminen vähensi Ilmarisen luottotappioita viidenneksellä

Reilu 10 vuotta sitten Suomen suurin työeläkeyhtiö Ilmarinen päätti keskittyä entistä enemmän oman toiminnan kehittämiseen, ja päätyi ulkoistamaan luotonhallinnan ammattilaisten käsiin. Vuosien varrella yhteistyö on tiivistynyt ja nykyaikaistunut. Pitkäjänteinen yhteistyö näkyy myös tuloksissa.

Lue

Poikkeustilanne haastaa yrityskultuurin – strategisella otteella rakennetaan kestävä kulttuuri

Koronapandemia tyhjensi toimistot, mutta osoitti, että toimiva organisaatio ei ole sidottu yhteen paikkaan. Kestävää ja houkuttelevaa yrityskulttuuria johdetaan teoilla ja vahvistetaan strategisella kehittämisellä.

Lue

Suomalaisten velkamäärä nousi koronakeväänä ennätyskorkealle

Suomalaisten kuluttajien velkamäärä on noussut ennätyslukemiin. Velkojen kokonaismäärä on lähtenyt uudelleen kasvuun kevään 2020 aikana.

Lue

Tunne asiakkaiden maksukäyttäytyminen - turvaa liikevaihtosi ja ehkäise luottotappiot

Kuluttajien maksukäyttäytymisen ymmärtäminen auttaa luotonmyöntäjää kehittämään liiketoimintaansa. Siihen ei kuitenkaan riitä vain oma data, vaan tarvitaan myös laajempia tilastotietoja.

Lue

Kriisissä piilee mahdollisuus – “Ihmiset alkavat suunnitella talouttaan entistä enemmän ja varautua heilahduksiin”

Poikkeusaika on saanut suomalaiset huolestumaan rahatilanteestaan, mikä näkyy myös kulutuskäyttäytymisessä. Kulutustutkija Terhi-Anna Wilska uskoo, että kriisi voi parantaa ihmisten varautumista talouden heilahteluihin.

Lue

Äkilliset muutokset muokkaavat omaa taloutta, luottamus tulevaisuuteen tukee elpymistä

Poikkeuksellinen kevät osoitti, että suomalaisten taloudellisessa kriisinkestävyydessä on parantamisen varaa. Talous alkaa elpyä, kun kulutusmahdollisuudet lisääntyvät ja luottamus talouteen kasvaa.

Lue

Kuluttajat haluavat kokonaiskuvan taloudestaan joustavasti – digipalvelut lisäävät avoimuutta

Digitaaliset työkalut ovat nykyaikana olennainen osa oman talouden hallintaa. Kuluttajat haluavat luotettavia matalan kynnyksen palveluita, joiden avulla he voivat muodostaa kokonaiskuvan taloustilanteestaan.

Lue

Miten poikkeustilanne vaikuttaa suomalaisten maksu­käyttäytymiseen?

Koronakevät hioi suomalaisten maksukäyttäytymistä ja osin pysyvästi. Kulutus romahti ja digitalisoitui. Käteisen käyttö väheni entisestään.

Lue

Asiakkaan konkurssi saattaa yllättää – luottotappioita voi välttää aktiivisuudella

Asiakkaan tai yhteistyökumppanin konkurssi voi olla hämmentävä tilanne velkojalle. Suomen kokenein konkurssitilanteiden asiantuntijayritys opastaa, miten maksukyvyttömyystilanteessa kannattaa edetä.

Lue

Datalla tehdään nyt tulevaisuusskenaarioita

Kevään poikkeusolojen myötä datan hyödyntämisen fokus on muuttunut. Analytiikka on valjastettu yhä voimakkaammin tukemaan ennakoivaa liiketoiminnan kehitystyötä ja datankäytöstä on tulossa yhä kiinteämpi osa päivittäistyötä.

Lue

Korona horjuttaa yritysten kassavirtaa – datan ajantasaisuus olennaista

Oman toiminnan turvaamisen lisäksi laskuttavilta yrityksiltä kysytään ymmärrystä ja joustoa vaikeassa tilanteessa olevia asiakkaita kohtaan. Selkeä perintäprosessi auttaa sopeuttamaan omaa toimintaa poikkeustilanteissa. 

Lue

Yhtenäinen luotonhallinta tukee yrityksen kestävää kasvua

Johdonmukaiset luotonhallinnan toimintamallit tuovat yritykselle säästöä ja tehostavat myyntiä. 

Lue

Poikkeustilassa korostuu yritysten välinen luottamus

Kassankierron varmistaminen poikkeustilanteen aikana kysyy koko ketjun luottamusta. Vaikka tulevaisuuteen ei voi nähdä, on yrityksessä tärkeää muistaa maltti päätöksenteon yhteydessä.

Lue

Poikkeustilanne vaikuttaa lähes jokaisen kukkaroon – säästöjen merkitys korostuu

Suurella osalla suomalaisista on vain hyvin pieni varakassa pahan päivän varalle. Jos puskuria ei ole, korostuvat tiukassa tilanteessa oman talouden budjetointitaidot. 

Lue

Datan käyttö Lowellilla tähtää maksukäyttäytymisen tarkempaan ennustamiseen

Datan avulla kehitetään uusia palveluita. Luotonhallinnassa arvokkaan datan hyödyntäminen auttaa sekä yrityksiä että loppuasiakkaita. 

Lue

Lowell on toimialansa luotettavin, selviää Taloustutkimuksen tutkimuksessa

Yrityspäättäjät nimesivät Lowellin alan ykkökseksi luotettavuudessa, asiakasymmärryksessä ja hyvässä asiakaspalvelussa, selviää Taloustutkimuksen vuosittaisesta Työelämän päättäjät 2019 -tutkimuksessa.

Lue

Verkkolaskulaki uudistuu keväällä 2020 – mistä on kyse?

Huhtikuussa voimaan tulevan verkkolaskulain tarkoituksena on ohjata yritysten välistä laskutusta sähköiseen muotoon ja yhdenmukaistaa laskutuskäytäntöjä Euroopassa.

Lue

Yhä useammalla suomalaisella on maksuhäiriömerkintä – velkaantumisen pysäyttäminen on yhteinen asia

Asiantuntijoiden mukaan velkaongelmia voidaan ehkäistä poistamalla maksuvaikeuksiin liittyvää häpeää ja ottamalla käyttöön positiivinen luottorekisteri. 

Lue

Mitä tehdä, kun asiakas riitauttaa laskun?

Riitautetun laskun vapaaehtoinen perintä pitää keskeyttää. Mitä laskun riitautus tarkoittaa ja mitä yritys voi tehdä, jos asiakas kiistää maksuvelvollisuutensa?

Lue

Luotolla ostaminen lisääntyy – perintä turvaa yrityksen ja kuluttajan taloutta

Elämme yhä enemmän luottoyhteiskunnassa, sanoo Lowellin varatoimitusjohtaja Seppo Lahtinen. Siksi perintää tarvitaan turvaamaan luottamusta.

Lue

Taloustaidot lisäävät lasten ja nuorten tasa-arvoa

Kotitalouksien ylivelkaantumisen ja maksuhäiriömerkintöjen kasvun myötä on pyritty löytämään keinoja siihen, miten jokainen voi huolehtia omasta taloudestaan paremmin. Myös nuoret toivovat lisää opastusta taloustaitoihin.

Lue

Yhä useampi suomalainen rahoittaa kulutustaan luotolla

Yhä useampi suomalainen elää enenevässä määrin luotolla, selviää Lowellin Maksukykytutkimuksesta. Säästäminen on vähentynyt ja luotosta tullut normaali tapa rahoittaa kulutusta.

Lue

Asiakkaan tarpeet huomioiva perintä on osa hyvää asiakaspalvelua

Perintä on luonnollinen osa luottoyhteiskuntaa. Kuluttajasaatavien perinnässä yritys kohtaa erilaisissa elämäntilanteissa olevia ihmisiä, jolloin korostuu kyky kohdata asiakkaat inhimillisesti.

Lue

Kuluttajien velkamäärän kasvu näkyy yritysten luottotappioissa

Yksittäisen kuluttajan velkamäärä Lowellilla on 1,5-kertaistunut kahdessa vuodessa. Velkamäärän kasvu vaikuttaa kuluttajan maksukykyyn, mutta myös maksujen kotiutumiseen laskuttavan yrityksen näkökulmasta. 

Lue

Reijo Karhinen: Asiakas on uudistumisen tärkein kirittäjä

Arvoketjujen ymmärtäminen ja asiakaskokemuksen johtaminen luotsaavat tulevaisuuden menestyjäyrityksiä eteenpäin, vakuuttaa vuorineuvos Reijo Karhinen. 

Lue

Datan jalostaminen tekee palveluista arvokkaita yritykselle ja asiakkaalle

Luottoyhteiskuntaa rakennetaan hyödyntämällä reaaliaikaista dataa ja kehittämällä palveluita, jotka tuovat lisäarvoa niin yrityksille kuin kuluttajille. Avainasemassa on kuluttajien luottamus datan vastuulliseen käyttöön ja lisäarvoa tuottaviin palveluihin.

Lue

Palvelumuotoilu kannattaa valjastaa yrityksen kasvun ajuriksi

Palvelumuotoiluun kuuluva kokeileminen voi muuttaa yrityksen käsitystä asiakkaistaan ja itsestään. Siksi strategista kilpailuetua tavoitteleva yritys pohjaa päätöksensä tietoon ja valjastaa muotoiluajattelun koko yrityksen voimavaraksi. Mutta mitä muotoiluajattelun omaksuminen vaatii yritykseltä?

Lue

Asuntolainan velkakatto rankaisisi nuoria, yksinasujia ja pääkaupunkiseutua

Velkakaton toivotaan hillitsevän suomalaisten velkaantumista. Syksyllä annettu velkakattoehdotus ei kuitenkaan huomioi alueellisia eroja tai erilaisia elämäntilanteita. Tuoreen maksukykytutkimuksen mukaan neljä kymmenestä kuluttajasta uskoo, että velkakatto estäisi nykyistä vastaavan asunnon ostamisen. Erityisesti vaikeuksia olisi pääkaupunkiseudulla, nuorilla ja yhden hengen kotitalouksilla.

Lue

Miten onnistut saatavienhallinnan ulkoistamisessa? Case Verifone

Onnistuneen ulkoistamisen kulmakiviä ovat huolellinen suunnittelu, hyvä sisäinen viestintä ja projektinhallinta sekä sujuva yhteistyö. Verifone ulkoisti saatavienhallinnan ja muutosprojektista tuli yrityksen onnistuneimpia hankkeita.

Lue

E-lasku maksetaan tunnollisemmin kuin paperinen

Nykyään lähes joka toinen lasku on e-lasku, ilmenee tuoreesta Lowell Analyysista. Siirtyminen e-laskun käyttämiseen on etu kuluttajalle ja yritykselle. Sähköinen lasku menee myös suurella varmuudella perille.

Lue

API-vallankumous on täällä! Ohjelmistorajapinnat muuttavat yritysten liiketoimintamalleja

Kaikki nykyaikainen ohjelmistokehitys perustuu rajapintoihin. Puhutaan API-taloudesta. APIt ovat nykyliiketoiminalle merkityksellisiä, ja niitä käytetään enenevässä määrin myös osana luotonhallinnan ja laskutuksen palveluita.

Lue

Anssi Rantanen: Yrityksen kestävään kasvuun kuuluu epäonnistuminen

Oikeanlainen kasvuun tähtäävä asenne voi lähteä yhdestä työntekijästä tai tiimistä, sanoo kasvumarkkinoinnin maailmanluokan asiantuntija Anssi Rantanen. 

Lue

Ylinen: Luottoyhteiskuntaa kehitetään datalla ja vastuullisuudella

Lowellia vie eteenpäin vastuullisuus, näkemyksellisyys ja tietoon pohjautuvat ratkaisut. Datan ymmärtäminen ja hyödyntäminen ihmisten parhaaksi pysyvät Lowellin ytimessä uuden toimitusjohtajan myötä.

Lue

Mistä velkajärjestelyssä on kyse?

Velkajärjestelyn tarkoituksena on saattaa maksuvaikeuksiin joutunut henkilö takaisin yhteiskunnan täysivaltaiseksi jäseneksi. Mitä yrityksen on hyvä tietää prosessista? Lowellin lakimiehet Joanna Kollanus-Lehto ja Anni Haane avaavat velkajärjestelymenettelyn perusteita ja vaiheita pähkinänkuoressa. 

Lue

Kun luottopäätös on tehty, riskienhallinta hankaloituu

Yritysten välinen luotollinen kaupankäynti on tasapainoilua myynnin kasvattamisen ja luottotappioiden minimoimisen välillä. Parhaat luottopäätökset syntyvät monipuolisen datan avulla.

Lue

Profit uudistuu - nykyaikainen kattaus talouden ilmiöitä ja ratkaisuja

Lowellin oma media Profit uudistuu. Jatkossa Lowellin talousmedia Profit tarjoaa lukijoilleen entistä monipuolisemman kattauksen alan ykkösasiantuntijoiden näkemyksiä, ajankohtaisia luotonhallinnan ilmiöitä ja talouteen vaikuttavia trendejä.

Lue

Mitä etua luotonhallinnan ulkoistamisesta on yritykselle?

Koko laskun elinkaari on mahdollista ulkoistaa. Kokonaisvaltainen ulkoistaminen vapauttaa yrityksen resursseja omaan ydinosaamiseen.

Lue

Maksupalvelu-uudistus PSD2 kehittää digitaloutta ja parantaa turvallisuutta

Pankit ja muut maksupalveluiden tarjoajat käyvät läpi suurinta uudistustaan pitkään aikaan. Uusi PSD2-maksupalveludirektiivi astui voimaan jo tammikuussa 2018, mutta siirtymäaika jatkuu vuoden 2019 syksyyn asti.

Lue

Sähköinen laskutus on lomalla huoleton valinta

E-laskut maksetaan selvästi varmemmin ajallaan kuin paperiset tai sähköpostiin saapuneet laskut. Jos laskusi tuppaavat unohtumaan tai maksaminen venyy, valitse maksutavaksi e-lasku. E-lasku varmistaa, etteivät maksut jää viipymään lomareissujenkaan aikana.

Lue

Ripeä lasku­tus­pro­sessi pitää kassan kunnossa

Sähköyhtiö Lännen Omavoimalle kitkaton kassankierto on menestyksen avaintekijä. Yhtiö päätti ulkoistaa koko prosessin ja keskittää resurssinsa vastaamaan energiatoimialan murrokseen.

Lue

Mobii­li­mak­sa­misen kirjo kasvaa

Puhelimella maksaminen yleistyy Suomessa, tosin muita Pohjoismaita verkkaisemmin. Palveluntarjoajat kilpailevat nyt kuluttajista. Tuleva PSD2-direktiivi lisännee maksutapoja entisestään.

Lue

Helppo ja aina auki – luoton­hal­linnan palve­lu­ka­na­vassa asiointi sujuu

Lowellin Access-palvelussa yritys näkee laskutuksen ja perinnän kokonaistilanteet yhdellä silmäyksellä. Palvelu-uudistuksen yhteydessä on satsattu turvallisuuteen ja mahdollistettu joustavammat käyttöoikeudet.

Lue

Kesä herättää huijarit – vale­las­kuihin langetaan loma-aikaan

Käyttäjätunnukset ja salasanat joutuvat rikollisiin käsiin yleensä sähköpostihuijausten ja valesivustojen kautta. Milloin huijausta on syytä epäillä?

Lue

Kun vuokra­lainen ei maksa – näin häätöprosessi etenee

Vuokralaisen häätö vaatii tiettyjen perusasioiden tuntemista, jotta prosessi sujuu säännösten mukaan ilman turhia viivytyksiä ja kustannuksia. Oman käden oikeutta ei saa käyttää.

Lue

Uusi raja­pinta vauh­dittaa lasku­tuksen verk­ko­pal­ve­luiden kehitystä

Ohjelmointirajapinta on toimiva nykyaikainen ratkaisu, kun tietoa halutaan jakaa helposti erilaisten järjestelmien välillä. Kesäkuun alussa julkaistavan Lowellin uuden ja monipuolisen rajapinnan avulla yrityksen on helppo kehittää laskutuksen verkkopalveluitaan.

Lue

Yhä useampi kaipaa verk­ko­pal­velua arjen avuksi – velka-asiat hoituvat Oma Lowel­lissa

Verkkoasiointi on suomalaisille luonnollinen tapa toimia. Suosio ei ole yllätys, sillä verkkopalveluissa välttyy turhalta jonottamiselta ja voi asioida itselle sopivaan aikaan. Lowellin verkkopalvelussa voi hoitaa velka-asioitaan monipuolisesti ympäri vuorokauden.

Lue

Velan lopul­lisen vanhe­ne­misen siirtymäaika päättyy

Velan lopullista vanhentumista koskevan lain siirtymäaika päättyy vuoden 2019 lopussa. Siirtymäajan päättyminen ei edellytä yrityksiltä toimenpiteitä Lowellin suuntaan.

Lue

Hallittu luot­tois­tu­minen tukee talous­kasvua

Luottojen määrän kasvu jatkunee tulevinakin vuosina. Kehitys tukee taloutta, mutta luottoyhteiskunnan kehityksen myötä yritysten on syytä varautua myös kuluttajien luotonsaantia rajoittavaan sääntelyyn.

Lue

Vuokra­laisen valinta on vuokra­nan­tajan tärkein päätös

Vuokratoimialan murros tarkoittaa vuokranantajalle uudenlaista toimintaympäristöä mahdollisuuksineen, mutta myös riskeineen. Vuokralaisen maksukyvystä voi varmistua huolellisella suunnittelulla.

Lue

MyData – mihin omaa dataa voi käyttää?

Kuluttajan on tulevaisuudessa voitava vaikuttaa oman datansa käyttöön, linjaa Antti ”Jogi” Poikola. Omien tietojen hallinta auttaa kuluttajaa valitsemaan paremmin. Yrityksille se on bisnesmahdollisuus.

Lue

Kuolinpesä ja kuolinpesän velat – kuka vastaa vainajan velasta?

Ihmisen kuolema ei yleensä lakkauta automaattisesti velka- ja sopimussuhdetta. Kun ihminen kuolee, velat siirtyvät kuolinpesälle, josta ne maksetaan ennen perinnönjakoa.

Lue

Johan Agerman: Lowell haluaa pysyä inno­voinnin huipulla

Lowellin Nordic-liiketoiminta-alueen uusi toimitusjohtaja luottaa Pohjoismaiden kasvumahdollisuuksiin.

Lue

Etäoperointi takaa, että resurssit riittävät kiireessäkin

Laskutuksen etäoperointi on helppo tapa keventää ja ulkoistaa laskutusta. Palvelu sopii yritykselle, jonka laskutusvolyymi on suuri tai jonka laskujen määrä vaihtelee sesongin mukaan.

Lue

Auto­maat­tinen saldo­kysely helpottaa velka­neu­vonnan ruuhkia

Lowell tarjoaa ensimmäisenä Suomessa velkaneuvojien käyttöön palvelun, josta velallisen tiedot saa nopeasti ja automaattisesti. Saldokyselypalvelu vapauttaa velkaneuvojan aikaa asiakkaalle.

Lue

Vuokranantaja: näin vuokralaisen valinta onnistuu

Oikean vuokralaisen valinta mahdollistaa kiinteistö- ja asuntosijoittajalle vakaat tuotot ja pitkäaikaiset vuokrasuhteet, joten panostaminen laadukkaaseen toimintamalliin kannattaa.

Lue

Monipuolinen data parantaa luottopäätöksiä ja liiketoiminnan ennustettavuutta

Kun luotonantajalla on monipuolista tietoa lainanhakijan tai vaikkapa sähkösopimuksen hakijan maksutiedoista, voidaan tarjota hakijan maksukyvylle sopivin palvelu.

Lue

5 vinkkiä laadukkaampaan luotonantoon

 Hyvin rakennettu ja toteutettu luottopolitiikka minimoi luottotappiot ja maksimoi myynnin maksaville asiakkaille. Yrityksen maksukyky kannattaa selvittää hiukan pintaa syvemmältä.

Lue

Maksumuistutus lisää asiakastyytyväisyyttä

Jos maksu myöhästyy, asiakkaaseen ollaan usein yhteydessä vasta perinnän kautta. Kontakti-palvelulla asiakasta muistutetaan hyvässä hengessä heti eräpäivän ylittyessä, jolloin asiakastyytyväisyys kasvaa ja myyntisaamisten kiertoaika nopeutuu.

Lue

Iso osa vuokrien perintätoimen­piteistä on vältettävissä

Valtaosa perintään edenneistä vuokrasaatavista on oikeilla toimenpiteillä hoidettavissa kokonaan ilman perintää. Vuokralaisten maksuhaasteisiin kannattaa kuitenkin puuttua pikaisesti, jotta vaikea tilanne ei pahene entisestään.

Lue

Vastuullinen luotonanto on reilu ratkaisu kaikille

 Nykyään yhä useampi ostotilanne perustuu luotonottamiseen. Myös luotontarjoajien määrä on kasvussa, ja suomalaiset velkaantuvat entistä useammin. Nykyteknologia tarjoaa oivan kasvualustan luotonhallintaa helpottavien palvelujen kehittymiselle. Lowell haluaa esimerkillään ja palveluillaan näyttää, että myös vastuullisuus luotonhallinnassa auttaa sekä ihmisiä että yrityksiä.

Lue

Mikä on oikea aika perinnän aloittamiseen?

 Eräpäivästä ehtii kulua keskimäärin yli kuukausi, ennen kuin laskun perintä aloitetaan. Nopeammasta laskutusprosessista hyötyisivät sekä laskuttaja että laskun maksaja.

Lue

Toimi näin, jos yritys jättää vuokrat maksamatta

Yrityksen maksamatta jääneiden vuokrien perintään on keinonsa, mutta entä jos vuokralainen joutuu konkurssiin tai yrityssaneeraukseen?

Lue

Katri Saarikivi: Tunteet ohjaavat päätöksentekoa myös bisneksessä

Empatia ja tunteet vaikuttavat tiimien työskentelyyn, johtamiseen ja asiakasvuorovaikutukseen enemmän kuin uskotaan. Rationaalisuus  karisee etenkin päätöksiä tehtäessä, aivotutkija kertoo.
Lue

Professori Vesa Puttonen kannustaa ryhtymään uudistuksiin

 Epävarmat talousnäkymät, rakenteellinen jäykkyys ja vanheneva väki haastavat taloudellista toimintaympäristöä. Hidas kasvu johtuu osittain huonosta tuurista, mutta talouden kehitys vaatii ketteryyttä.

Lue

Tunne asiakkaasi – kohtaa erilaiset asiakastyypit oikein

Hyvä tapa personoida asiakaspalvelua on tunnistaa asiakkaiden erilaisia käyttäytymismalleja ja tuntea niihin sopivat vuorovaikutuksen keinot. Silloin palvelutilanteessa on helpompi löytää oikeat sanat ja palvella asiakasta henkilökohtaisemmin.

Lue

Tunnista erilaiset asiakastyypit – varmista positiivinen asiakaskokemus

Kun asiakkaan kohtaaminen onnistuu, asiat etenevät ja liiketoiminta kukoistaa. Lowellin Katri Pettersson kertoo, kuinka asiakkaan tarpeet ja hankalatkin tunteet kohdataan asiakaspalvelussa onnistuneesti.

Lue

Laskutuslisä ohjaa asiakasta paperilaskusta e‑laskuun

Helppo e-lasku on yhä useammin tavallisin tapa maksaa, ja verkossa laskut myös maksetaan paremmin ajallaan. Paperilaskun laskutuslisä kasvattaa tehokkaasti sähköisen laskutuksen osuutta. Kohtuullinen lisä on 2–3 euroa.

Lue

Löytääkö paperilasku perille muuttuvilla postimarkkinoilla?

Digitalisaatio myllää perinteistä postinjakelua ja haastaa jakeluyhtiöitä parempaan palveluun. Laskujen jakelussa kilpailuvalteiksi ovat nousemassa nopeus ja mahdollisuus seurata laskun perillemenoa.

Lue

Positiivinen luottorekisteri luodaan tulorekisterin kylkeen

 Vuosikymmenet Suomeen kaavailtu positiivinen luottorekisteri on käytössä vuonna 2023, jos syyskuun alussa julkistettu selvitys etenee rivakasti.

Lue

Talousasioiden opettamiseen tarvitaan koko kylä

Nuoren talouskäyttäytymisen viitoittamiseen tarvitaan kotia, koulua ja yrityksiä. Raha-asioiden hoidossa käytännön kokemus on yleensä paras opettaja, Lowellin toimitusjohtaja Tuija Keronen pohtii.

Lue

E-lasku toimii kaikkien eduksi, mutta asiakkaat hyljeksivät – nämä e-laskukampanjat toimivat

Kustannustehokkaisiin e-laskuihin siirtyminen on asiakkaan käsissä. Kampanjoilla e-laskun hyötyjä voi korostaa.

Lue

Uusi verkkolaskuosoitteisto palvelee laskuttajaa paremmin

Toukokuussa 2018 TIEKE päivitti vanhan verkkolaskuosoitteistonsa sisällön uuteen verkkopalveluun. Päivitetty osoitteisto palvelee nyt laskuttajaa aiempaa paremmin. Tarkoitus on helpottaa myös yritysten pääsyä omiin tietoihinsa.

Lue

Mitä reskontranhoitajan pitää tietää perinnästä?

Reskontranhoito pitää sisällään ison määrän työvaiheita ja -tehtäviä, joitka hoidetaan paljolti automaation avulla. Myyntireskontranhoitaja on usein avainhenkilö maksamattomien saatavien seurannassa, silloinkin kuin perintää hoitaa yhteistyökumppanina perintätoimisto.

Lue

Kun asiakas kiistää velan – ”En aio maksaa tätä!”

Jos asiakas kiistää velvollisuutensa maksaa lasku, maksun perintää ei pidä jatkaa – ellei kiistäminen sitten ole selvästi perusteeton. Vaikka yritys pitäisi asiakkaan kertomaa täysin tuulesta temmattuna, se ei tee väitteestä perätöntä.

Lue

Perintä ei ole ikuista – velka vanhenee 20 vuodessa

Suomessa on tehty paljon töitä sen eteen, että velalliset selviytyisivät veloistaan ja voisivat jatkaa puhtaalta pöydältä. Samalla velkojen vanhentumissäännöistä on tehty varsin monimutkaisia, kirjoittaa Maija Karskela.  

Lue

10 asiaa, joita et tiennyt Lowellista

Lindorff Suomen on maaliskuusta lähtien omistanut Lowell, yksi Euroopan johtavista luotonhallinnan palveluyrityksistä. Lokakuussa myös Lindorffin nimi vaihtuu Suomessa Lowelliksi.

Lue

PSD2 kannustaa pankkeja kehittymään ja lisää asiakaslähtöisyyttä

Finanssialalla on tapahtumassa suurin yksittäinen muutos aikoihin. Uuden PSD2-maksupalveludirektiivin myötä pankit joutuvat avaamaan infrastruktuurinsa muille palveluntarjoajille – kuluttajan eduksi, kolme asiantuntijaa uskovat.

Lue

Tarkista tämä: onko viivästyskorko laskullasi oikein?

Kun laskun eräpäivästä on sovittu etukäteen, viivästyskorko alkaa juosta eräpäivästä. Jos näin ei ole tehty, asiakkaan velvollisuus viivästyskoron maksamiseen alkaa 30 päivää laskun lähettämisestä. Erityisesti silloin on tärkeää, että viivästyskorosta annetaan laskulla oikeat ja täsmälliset tiedot.

Lue

Hankala asiakas, hyvä asiakaspalvelu – palvele asiakasta hyvin vaikeissakin tilanteissa

Kaikki asiakaspalvelijat kohtaavat vaikeita tilanteita, mutta joihinkin aiheisiin liittyy negatiivisia tunteita ja ristiriitoja useammin kuin toisiin. Näillä eväillä onnistut, kun linjoilla on tavalla tai toisella hankala asiakas.

Lue

Hyvä palvelu kuuluu äänestä – asiakaskokemusta voi parantaa äänenkäytöllä

Rauhallinen, selkeä ja myönteinen puhetapa on puhelimessa asioivan tärkein työkalu. Äänenkäyttö on asia, jota voi harjoitella: kukaan ei ole äänensä vanki.

Lue

Selvitys: Tarvitsemmeko positiivisen luottorekisterin?

Oikeusministeriö käynnisti joulukuun alussa selvityksen, jossa arvioidaan positiivisen luottorekisterin perustamisen vaikutuksia. Tulosten perusteella päätetään, aletaanko Suomessa uudistaa nykyistä luottotietojärjestelmää.

Lue

6 tapaa tehostaa sähköpostilaskutusta

Sähköpostiin toimitettavilla laskuilla on monia sähköisen laskutuksen etuja, mutta tehokkuus puuttuu. Sähköpostilaskujen maksamista voi tukea ainakin näillä kuudella keinolla.

Lue

Digitaaliset laskut nopeuttavat kassavirtaa todistetusti

Digitaalisella laskulla on monia etuja laskuttajalle: asiakkaat maksavat verkkolaskut säntillisemmin kuin paperilaskut, ja laskujen lähettäminen on halvempaa. Paperilaskuista on pitänyt päästä eroon jo pitkään. Apuun tulevat nyt uudet sovellukset.

Lue

Työtä saava voi lykätä palkan ulosmittausta

Työtä saava ulosottovelallinen voi jatkossa pitää palkan kokonaan itsellään ensimmäisten kuukausien ajan. Ulosottokaareen ehdotetulla muutoksella on tarkoitus kannustaa ihmisiä työhön ulosotosta riippumatta.

Lue

7 vinkkiä sinulle, taloushallinnon ammattilainen: näitä projektitaitoja tarvitset

Muutoshankkeet ovat yrityselämän arkea, ja projektiosaamisen ja -johtamisen merkitys korostuu myös taloushallinnon tehtävissä. Kun kiinnität huomiota näihin ominaisuuksiin, löydät itsestäsi sisäisen projektipäällikön!

Lue

Moni taloushallinnon ulkoistus kaatuu heikkoon projektijohtamiseen

Valtaosa ulkoistusprojektien epäonnistumisista johtuu valmisteluvaiheen virheistä ja heikosta projektijohtamisesta. Jos ulkoistamiseen lähdetään liian kevyin eväin, eivät korjausliikkeet matkan varrella enää auta.

Lue

5 syytä, miksi asiakkaan maksukykyä kannattaa seurata

Tiedätkö asiakasyrityksesi todellisen maksukyvyn? Entä tunnistatko asiakkaat, joille voisikin myydä enemmän? Tässä viisi painavaa syytä, miksi asiakkaan maksukyvyn seuranta tuo yritykselle lisää kilpailuetua.

Lue

Mistä riidellään, kun riidellään rahasta?

Valtaosa velallisista hoitaa perintään menneet maksut asianmukaisesti. Joskus käy kuitenkin niin, ettei velkariitaa pystytä välttämään, ja maksuvelvollisuudesta väännetään kättä oikeudessa. Lowellin lakimiehet kertovat, mistä riita-asioissa riidellään. Usein taustalta löytyy kipeämpiä asioita kuin menetetty raha.

Lue

Laiha lohtu vai lihava riita?

Lowellin lakiosaston kautta kulkee noin 1500 velkoja koskevaa riitatapausta vuodessa. Valtaosa sovitaan ja oikeuteen saakka joudutaan vain harvoin. Näiden vinkkien avulla vältyt turhilta riidoilta ja oikeusistunnoilta.

Lue

Maksuhäiriömerkintä, ystävä vai vihollinen?

 Maksuhäiriömerkintä mielletään negatiiviseksi leimaksi, joka vaikeuttaa tavallista elämää. Se voi olla myös hyvä juttu, joka katkaisee velkaantumiskierteen. Ajan tasalla merkintä ei kuitenkaan aina ole, eikä se ratkaise sitä, pystyykö luotonhakija selviämään ottamastaan velasta. 

Lue

Fuusio muuttui omistajanvaihdokseksi

Vielä alkuvuonna 2017 Lindorff ja Intrum Justitia suunnittelivat yhdistyvänsä kaikilla markkinoilla Euroopassa. Vahvistus suunnitelmien muuttumiselle on nyt tullut. Toimitusjohtajamme Tuija Keronen analysoi tilannetta blogissaan.

Lue

Myyntireskontran ulkoistaminen: näin onnistut varmasti

Monella yrityksellä on kokemusta laskujen ja perinnän ulkoistamisesta. Sen sijaan myyntireskontran ulkoistaminen on vielä melko harvinaista – vaikka kiinnostus siihen on selvästi kasvamassa. Lowellin asiantuntija Mikko Hautamäki kertoo, miten se onnistuu.

Lue

Näin kirjastojen perintä muuttuu

Vuoden vaihteen kirjastouudistuksessa kirjastojen myöhästymismaksuista tuli julkisoikeudellisia saatavia, joita voi periä ulosotossa ilman tuomiota.

Lue

Miksi vanhus velkaantuu?

Seniorien maksuvaikeudet tulevat usein yllätyksenä jopa lähipiirille. Siksi raha-asioista kannattaa puhua perheessä avoimesti yli sukupolvirajojen, kannustavat Takuusäätiön takausjohtaja Minna Backman ja Lowellin Operations Development Manager Katri Pettersson.

Lue

Toimi näin, jos asiakkaan maksuviiveet kasaantuvat

Tarkkaavainen yritys on hereillä ja ryhtyy toimiin, jos asiakkaalle alkaa kertyä maksuviiveitä, sanovat Lowellin informaatiopalveluista vastaava Tero Almi ja myyntipäällikkö Juho Putkonen.

Lue

Yrityksen riskisyyttä arvioitaessa ei kannata luottaa tuuriin

Kun yrityksen riskiä arvioidaan sen tavalla maksaa laskujaan, kannattaa keskittyä maksutavan muutoksiin, Kauppalehti Tietopalvelujen yritystutkija Jukka Palo kirjoittaa.

Lue

Parempia luottopäätöksiä ajantasaisella tiedolla

 Luottopäätöksen tekijä joutuu olettamaan, että historiallinen tieto kuvaa myös tulevaa. PwC:n asiantuntija Mika Miettinen mukaan maksuviivetietoja kannattaisi hyödyntää luottokaupassa nykyistä tehokkaammin.

Lue

Case Verifone Finland: Kokonaisvaltainen laskutus takaa myyntisaamisten nopean kierron

Verifone Finlandissa myyntisaamisten kierto on nopeampaa kuin missään muussa maailmanlaajuisen konsernin tytäryhtiössä.

Lue

Negatiivinen palaute voi olla bisnekselle voimavara

Tyytyväisin asiakas on tutkitusti sellainen, joka tulee negatiivisessa asiassa yllätetyksi positiivisesti, sanoo dosentti Harri Jalonen.

Lue

Tiedätkö, mikä on vanhan velan arvo?

Taseessa makaavat erääntyneet saatavat ovat omaisuutta, jonka arvo muodostuu monen tekijän summana. Analyytikko Joni Lakaniemi tietää, miten lasketaan vanhan velan arvo.

Lue

Toimitusjohtajat nokakkain Yrityskylässä

Mitä teet työksesi? Miksi laskut kannattaa maksaa ajoissa? Siinä kysymyksiä, joihin Lindorffin toimitusjohtaja Tuija Keronen joutui vastaamaan nuoremman johtajakollegansa Yrityskylä-tentissä.

Lue

Artikkelit aihealuettain